Hur sa jag våga?
03.03.2016
Hej Decibel!
Jag är en tjej som går andra året i gymnasiet som behöver hjälp.
Jag och en kille har chattat nu i ca 2 månader och det var han som började allt. Det syns att han gillar mig och alla runt mig har frågat hur jag känner för honom. Men nu är det så här att vi chattar ungefär varenda dag men sen i skolan så kan vi säga hej till varandra och thats it... Han har sagt till mej att han är väldigt blyg och det är jag också. Jag vill så gärna prata med honom och jag gillar honom mycket. Han kan prata hur mycket som helst med mina vänner men inte med mig, Varför??. Så jag står bara där och försöker hänga med. Problemet är att jag inte är tillräckligt modig och vågar prata med honom.. vad ska jag göra? Jag vill också att det är han som tar "första steget" men jag måste ju också våga något. Så snälla hjälp mig nu vill så gärna lära känna honom bättre och våga prata med honom men är såå blyg. Var ska jag börja och vad ska jag göra?
Tacksam för svar! ad

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.03.2016
Hej ad
Det verkar som att ni nu båda två måste ta er i kragen och ta ert förhållande till nästa nivå. Det är ju bra att ni kan "prata" om nästan allt via chatten, men nu börjar det vara dags att gå vidare. Ni måste försöka få till något mera IRL också :)
Orsaken till att han kan prata hur mycket som helst med dina vänner men inte med dig är ju för att han gillar dig och därför blir blyg och rädd att han ska göra bort sig eller att du ska tycka att han är en looser eller annars allmänt mysko. Försök förklara för honom då ni chattar att du gillar honom och att du så gärna skulle vilja att ni kunde prata lite mera än att bara säga hej. Puffa honom så att han vågar ta det första steget. Ni kan ju försöka prata om något som ni pratade om igår på chatten, du kan bra ta upp nåt som han nämnt där, tex fråga hur det gick med nåt han berättat om eller sånt. På det sättet har ni ju ett enormt försprång som chattar mer eller mindre varje dag. Ni känner ju på ett sätt redan varandra. Du vet helt säkert en hel massa om honom nu redan efter ca 2 månaders chatt. Du vet säkert vilka filmer han gillar, vilken sorts glass, lösgodis osv. Fråga om han såg veckans brott som kom i veckan eller om han kanske följer med Farmen. Såklart kan det verka helt underligt att plötsligt börja fråga om han sett nå tv program, men om du analyserar och tänker för mycket på vad du ska säga och hur det kommer att låta så kommer du aldrig att våga säga något. Det är bättre att göra som i kommentaren, bara göra, inte tänka :) Känslan då man vågat göra en sak som man gruvat sig för en längre stund är ju bara såååå ljuvlig :)
Vi har ju en hel massa tips på hur man ska flirta och vad man ska prata om, kolla in allt HÄR.
Lycka till och hör gärna av dig och berätta hur det gick.
Kramar från ungdomsinformatören Sanna