Hur ska vi bli tsm
03.09.2024
Hej!
Jag snappar med en kille som jag gillar. Han vill bara vara vänner men jag vill inte det. Han har "friendzoned" mig, och då vi snappar å skriver känns det ibland som om han inte bara kan gilla mig som en vän. Men han säger att han bara är sån, men jag tror inte honom. Hur kan vi bli tillsammans? Borde jag bara acceptera att vi är bara vänner, från det han har sagt? Jag kan inte bara vara hans vän, men jag behöver honom så jag kan inte fråga, för detta får inte förstöras. Snälla hjälp mig! Muffin
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
06.09.2024
Hej!
Jag förstår att det här känns både jobbigt och frustrerande för dig. Man kan inte alltid kontrollera vem man får känslor för och ännu mindre vem som får eller inte får känslor för en. Ibland faller man för en person som inte känner likadant eller kanske bara inte är redo för något annat än vänskap. Det gör ont och det är jobbigt men det får det vara. Det är känslor man kommer behöva tampas med under hela livet. Känslor och erfarenheter som i längden kommer att göra en till en starkare person som klarar av motgångar och tunga känslor utan att låta sig brytas ner av dom.
Det låter som att den här killen varit ganska tydlig med vad han vill och inte vill. Då finns det inte egentligen någon vits för dig att fortsätta spekulera i vad han egentligen känner. Jag förstår absolut att du funderar på dessa saker eftersom du gillar honom så pass mycket men om han varit tydlig med att han bara vill vara vänner så är det nog något du bara måste acceptera i nuläget. Även om han skulle ha mer romantiska känslor för dig så kan det ändå hända att han inte är intresserad eller redo för en relation.
Ibland måste man bara ta människors ord på allvar även om man misstänker att dom kanske känner annorlunda. I en hälsosam relation ska båda jobba mot samma mål och tycka om varandra ungefär lika mycket. Det är alltså inte bara en person som ska bära ansvaret för relationen och få den att utvecklas och gå framåt. Du kan alltså inte tvinga fram känslor och kärleksfulla handlingar hos någon annan utan det måste komma naturligt från deras håll. Om det inte gör det tyder det på att den personen inte är rätt för dig eller mogen för en relation oavsett hur mycket du gillar honom.
Det verkar absolut som att den här killen gillar dig, bryr sig om dig och mår bra av att prata med dig. Men det behöver inte betyda att han vill ha ett förhållande. Det är absolut okej om du vill prata med honom om dina känslor men jag förstår också att du är rädd för att det ska förstöra er vänskap. Kärlek är något man också kan känna på avstånd, den behöver inte alltid vara uttalad eller besvarad. Den kan vara fin och viktig ändå.
Det är sist och slutligen upp till dig att avgöra hur du vill hantera den här situationen. Vill du fortsätta prata med honom i hopp om att hans känslor ska ändra med tiden är det absolut okej. Det är också okej att vara ärlig med honom om det du känner och tänker. I slutändan handlar det mest om hur du själv mår i den här relationen. Är det jättesmärtsamt att prata med honom när dina känslor inte blir besvarade och dina behov inte blir mötta eller känner du att det här trots allt är en givande vänskapsrelation som får dig att må bra? Om du skulle ha en spåkula och kunna se i framtiden och det skulle visa sig att ni aldrig kommer vara mer än bara vänner skulle du trots allt fortsätta prata med honom fast du vet att det aldrig kommer leda till något mer? Eller skulle du ta avstånd och försöka hitta en person som vill samma sak och känner likadant för dig? Det här är saker som du kan fundera på för dig själv.
Det viktigaste är att du mår bra och tar hand om dig själv och dina känslor. Du kan fundera på vad du önskar dig av en relation och en pojkvän. Vad är viktigt för dig och vad får dig att må bra och känna dig trygg? När du vet vad du vill ha och vad dina behov är i en kärleksrelation är det lättare för dig att avgöra ifall en kille möter dina förväntningar eller inte.
Det skulle också vara bra om du tog lite tid för att fokusera på dig själv. Gör sådant som känns meningsfullt och roligt för dig. Pröva någon ny hobby och försök att hålla dig sysselsatt. Då lämnar det mindre tid över att fundera på annat. När du känner att du själv står på en stadig grund där du vet vem du är, vad du vill, vad du är värd och vad du förtjänar så är det lättare att hitta till rätt partner. Någon som gillar dig lika mycket som du gillar honom och vill satsa på dig och er relation. Du är så otroligt värdefull och du förtjänar att bli uppskattad och omtyckt för den du är. Du ska inte behöva övertyga någon om att du förtjänar en chans. Rätt person kommer att förstå det och göra sitt bästa för att vara med dig. En sån person är värd att vänta på och tro mig den personen finns där ute!
Kram,
Rosanna