Ingen jag blir kär i blir kär i mig
10.05.2021
Hej! Jag är väl en rätt normal tjej på snart 25 år. Jag har nära vänner som bryr sig om mig, goda relationer med min familj, en vanligtvis givande vardag, jag styrketränar och håller mig i form, har intressen och livslust och tycker i grund och botten om mig själv. En god ekonomi, har haft jobb jag trivts med, trivs med mina nuvarande studier. Allt borde vara bra, och det mesta är väl också bra, men... Det är typ aldrig någon som blir kär i mig. Jag har varit förälskad i en handfull personer, men bara fått kärleken besvarad en enda gång i hela mitt liv. I min kompisgrupp blir folk alltid intresserade av dem, aldrig av mig. Jag börjar tro att jag är en person som man inte blir kär i. Det är så konstigt, men kanske inte ändå. Jag är kanske inte så snygg, inte så utåtriktad och rolig eller flirtig. Inte så spännande. Så det är väl förståeligt kanske. Det känns som att jag måste vara så perfekt för att någon ska bli attraherad av mig och börjar på allvar tro att det är fel på mig. Jag vet att jag kan attrahera vissa killar, men det är inte killar jag är intresserad av, inte längre, utan tjejer. Det känns som att jag alltid drar till mig tråkiga personer och aldrig några spännande. Ändå tycker jag inte att jag har orimliga krav, jag vill ju bara träffa en rolig, smart, nyfiken och intressant tjej som jag har utbyte av, och som tycker om mig för den jag är. Är det för mycket begärt?
Varför är det ingen som ser mig som någon man kan bli kär i utan bara som vän? Något fel på mig måste det ju vara, för varför får alla mina andra vänner ragg men inte jag? Jag trivs ändå med att vara singel och tycker att livet är givande och härligt som det är, så jag borde ju inte uppfattas som direkt desperat. Jag älskar att leva och mina kompisar säger att jag känns som en livsnjutare och att jag brukar ha roliga saker på gång. Jag är nyfiken på världen.
Ibland försöker jag förtränga det faktum att ingen jag begär begär mig tillbaka, det blir så jobbigt att leva annars. Jag skäms så mycket över det och skulle aldrig våga prata om det med någon för det känns som ett så stort misslyckande att vara den som ingen vill ha. Uppenbarligen räcker det inte att vara som jag är, jag måste vara nåt alldeles extra, så jag får väl anstränga mig mer för att bli intressant, bli bra på fler saker, ta fler hål i öronen, färga om luggen, skaffa en starkare identitet, äga fler färgglada skjortor, engagera mig mer i bostadsaktivismen, tatuera överarmarna, gå på fler rave och ta mer MDMA, läsa fler böcker av Simone de Beauvoir, börja skriva dikter igen, bli vinkonnässör, ta 50 i bänkpress osv. Då kanske någon kan bli kär i mig?
Jag kan inte se någon annan förklaring än att jag är för ful eller för tråkig. Det tar lite tid att lära känna mig, jag är inte den öppna personen som bjuder till det första jag gör. Har heller inte så ofta fått höra att jag ser bra ut, men jag är iallafall smal. Men ja, något fel är det ju. Får väl helt enkelt leva med att jag dragit en nitlott när det gäller just kärlekslivet. Ändå har jag så mycket kärlek jag vill ge!
Känner mig ledsen och ger snart upp hoppet. Kärleken kanske inte var till för mig ändå. :( Agnes

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.05.2021
Hej,
Det är ganska naturligt att man jämför sig med andra, och jag förstår tanken att "varför är det ingen som stöter på mig", men precis som du skriver så finns det ju människor som har visat intresse för dig - men du har inte varit intresserad av dem. Så det handlar inte så mycket om att det borde finnas en hel grupp med människor som visar att de avgudar dig - för det behöver du inte - utan det handlar mer om att hitta en person där ni båda två är intresserade av varandra.
Du skriver att du har vänner, och att du har en god relation till din familj, och i mina öron är det det bästa tecknet på att du har någonting att erbjuda även i en romantisk relation, och att det därför inte alls är omöjligt för dig att hitta det. Jag inser ju att det låter urtrist att det bara gäller att vänta på att den personen dyker upp, men så är det ju trots allt. Det du kan göra för att påskynda det är t.ex. att göra dig själv synlig för att träffa någon, t.ex. på en dating-app.
I övrigt skriver du att ditt liv är bra, du har ett jobb som du trivs med och jag får uppfattningen att du tycker bra om dig själv, och det är jätteviktigt. Du undrar om du borde göra det ena eller det andra för att framstå som mer intressant - men det tycker jag inte att du skall göra. Poängen är ju att du skall träffa någon som tycker om dig för det du är, inte någonting du försöker vara. Och dina vänner och din familj tycker ju om dig - så lita på deras omdöme. Du har helt enkelt haft otur hittills, men det betyder inte att det alltid kommer att vara så.
Jag har inget konkret recept på hur du hittar rätt personer, men jag tror att du kommer väldigt långt med att vara öppen för att träffa någon. Se människor i ögonen, var vänlig och intresserad. Gör saker som du själv blir glad av och le mot människor du träffar. Jag tror att positiv energi smittar av sig, och att människor vill umgås med personer som är glada eftersom det smittar av sig. Så snälla försök inte att ändra på det du är - för du är precis som du borde vara. Försök att njuta fullt ut av allt det god i ditt liv så tror jag att det kommer mer gott på köpet.
Många kramar,
Tessi