Intresse?! I tjej och av? Ålder?
11.07.2024
Hej
Ett ständigt bekymmer för mig är att förstå mig på känslor. Nu har jag under en tid fått upp ögonen för en tjej, som jag funderar mycket på. Jag har aldrig hittills haft någon relation, så jag är väldigt osäker av mig.
Hon har följt mig på instagram en tid och gillar alla nya inlägg. Jag har träffat henne några gånger av slumpen i olika sammanhang. Nu för en tid sedan så blev hon vän med mig på FB, ingen av oss har mycket fb vänner. Hon är mån om att hälsa när vi möts. Kan hon vara intresserad?
Vi har samma intressen och bakgrund.
Jag är så blyg lagd av mig, så jag vågar inte ta kontakt.
Något som avskräcker mig är åldersskillnaden 25 mot 17 år, men det behöver ju inte vara ett problem. Jag har även ett par vänner i den åldern som är nog helt förståndiga.
Många öppna tankar, med många funderingar som förblir öppna, men kanske något råd kan ni ge.
Funderaren
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
15.07.2024
Hej!
Tack för din viktiga fråga. Det är inte alltid så lätt att identifiera och förstå sig på sina känslor. Speciellt när det gäller en situation som man inte har mycket erfarenhet av sen tidigare. Man kan behöva reflektera en hel del kring hur man känner och vad man har för behov samt förväntningar på personen eller förhållandet. I såna här fall är det viktigt att man tar saker och ting steg för steg i en lugn och bekväm takt så att man minskar risken för att gå över sina egna eller den andras gränser.
Det låter ju som att det nog kan finnas något sorts intresse från den här tjejens sida men det behöver inte automatiskt betyda att hon vill ha- eller är redo för något seriöst eller fysiskt. Man kan vara nyfiken och intresserad av en person utan att vilja ha något mer än en vänskaplig relation. Man kan också vara kär och intresserad utan att vara redo för mer än t.ex. bara lite flörtande. Därför ska man aldrig utgå ifrån att en person vill precis samma sak som en själv före man haft en diskussion om saken.
När det kommer till känslor och fysisk närhet är det så otroligt viktigt att man kan tala öppet och ärligt om hur man känner och vad man är bekväm med. Vid all fysisk närhet är det också viktigt att man frågar om samtycke. Man måste också fortsätta fråga om samtycke varje gång man vill ta den fysiska närheten till nästa steg. Bara för att en person t.ex. vill hångla betyder det inte att den vill att man t.ex. tar på kroppen utanpå kläderna. Om man frågar om samtycke är det viktigt att personen tydligt säger eller visar att hen vill. Om personen verkar osäker eller nervös är det bäst att backa lite, fråga hur det känns och sedan föreslå att ni tar en paus eller t.ex. bara håller om varandra en stund.
Min varma rekommendation är att man väntar med den fysiska närheten tills att man känner varandra, litar på varandra, har pratat om sex, samtycke och gränser samt att man känner sig trygg och bekväm i varandras sällskap. Ömsesidigt förtroende är så otroligt viktigt när det kommer till fysisk närhet och sex. Det är också väldigt viktigt att man tar den andras känslor, gränser samt fysiska, psykiska och sexuella hälsa på högsta allvar. Det bör alltid vara en prioritet att det känns tryggt, bekvämt och skönt för båda. Ingen ska alltså känna sig tvungen att gå med på något som dom inte är redo för eller bekväma med. I förhållanden där åldersskillnaden är stor är allt det här extremt viktigt!
När det kommer till åldersskillnaden mellan er så är den tyvärr nog något som kan skapa vissa problem. Den största orsaken till att man avråder fullvuxna människor från att dejta eller ha sex med tonåringar är på grund av den obalans och ojämställdhet som lätt uppstår i förhållandet. Skulle den här tjejen vara 20 år och du 28 skulle åldersskillnaden inte vara ett problem. Men eftersom den här tjejen inte ännu är en vuxen har hon sannolikt mycket mindre livserfarenhet än dig som redan hunnit vara vuxen i 7 år och därför kan det lätt bli en maktobalans i förhållandet.
En tonåring kan lätt bli smickrad av uppmärksamheten dom får av en äldre person och därför kan dom ibland försöka vara mognare än vad dom egentligen är, dom kan också försöka leva upp till den äldres sexuella behov även om dom själva inte är helt redo för den typen av relation. Det är därför som förhållanden mellan vuxna och tonåringar sällan uppmuntras. Det har inte enbart att göra med att man tror att den vuxna är en förbrytare som vill tonåringen illa utan det finns också den risken att tonåringen far illa på grund av att hen försöker vara något som hen inte är och även kanske göra sådant som hen inte är redo för.
Om det skulle bli en seriös relation mellan er så är det viktigt att du är medveten om den maktobalans som existerar. Även om den kanske inte genast är uppenbar. Du behöver därför vara mån om att alltid kolla noga så att hon är okej med allt ni gör tillsammans. Det är också viktigt att du tar hennes tankar, känslor och åsikter på allvar även om du känner att du kanske vet mer eftersom du är äldre. Försök att alltid sträva till att båda får sin röst hörd och sina gränser och känslor respekterade. Kom ihåg att hon måste få leva så som 17-åringar vill leva och att hon inte ska behöva förändra sig eller vara mognare för din skull. Ni måste båda få vara er själva och om ni fungerar bra ihop är det ju suveränt!
När det kommer till den här tjejen så rekommenderar jag som sagt att du tar det stegvis och i en lugn och bekväm takt. Det är okej att vara blyg och nervös. Det är helt naturligt och säkert något som den här tjejen också är. Du kan först och främst satsa på att bygga upp en trygg vänskap mellan er. Jobba på att lära känna henne och låta henne lära känna dig. Våga vara dig själv, då är det också lättare för henne att vara samma sak. Nästa gång ni ses kan du t.ex. hälsa och fråga hur det är med henne. Du kan även ta kontakt med henne på instagram nästa gång du ser att hon gillat något du lagt upp. Försök som sagt att först och främst lära känna henne på ett vänskapligt sätt. Ta reda på vad mer ni har gemensamt, t.ex. Musiksmak, hobbyer, filmsmak, bakgrund, andra intressen osv. Min varma rekommendation är att du inte försöker dig på något fysiskt eller romantiskt före hon fyllt 18 år. Det är i sig inte olagligt för er att ha en relation i nuläget men om jag var du skulle jag vänta med den biten tills hon blivit myndig.
Kom ihåg att de flesta människor är blyga och nervösa när dom träffar eller pratar med en ny person. Speciellt om personen är någon man är intresserad av. Det värsta som kan hända är att känslorna inte blir besvarade och även om det kan göra ont så är det något som är en väldigt naturlig del av livet. Om du verkligen gillar den här tjejen så gör ett försök att ta kontakt. Försök att inte övertänka saken så mycket utan lita på att det är bättre att ta en chans och misslyckas än att inte ta någon chans alls. Oavsett hur det går kan du se det här som en erfarenhet som har lärt dig något och gjort dig både starkare och modigare.
Jag vet att jag nu gick in på en hel del saker som du inte specifikt frågade om. Men jag känner att det är viktigt att grundligt gå igenom dessa saker i det här fallet. Jag hoppas att du känner att du fick lite klarhet i din fråga.
Tack för att du tog kontakt och kom ihåg att du alltid får ställa en ny fråga ifall något blev oklart eller om du har andra tankar och funderingar.
Kram <3
Rosanna