Jag är kär i min läráre
12.06.2015
Hej jag är en 16 årig tjej som precis gått ut 9an och jag har under mina år på min förra skola förälskat mig i ett antal olika lärare (män), jag kan helt enkelt inte sluta tänka på dem. Jag fantiserar om dem och så. Jag vet att det är vanligt att det kan bli såhär när man är en tonårstjej, med alla hormoner och sånt, men jag är så grymt attraherad till ena. Och jag har en känsla att han ev. känner likadant. Han ler, håller ögonkontakt, ger mig komplimanger osv. Jag vet inte vad jag ska göra, hur jag ska "sluta känna". Visst det är en dröm att få honom men jag är mogen nog att veta att det är moraliskt och lagligt fel. Allt jag vill är att glömma honom, snälla, hur ska jag göra? Jag vill aldrig mer bli förälskad i mina lärare. Hjälp

Ungdomsinformatören Sanna svarar
18.06.2015
Hejsan, det är inte lätt att stänga av sina känslor. Du har ju alldeles rätt i att det hör till och är helt normalt att man som tonåring kan få såna känslor för tex en lärare. Sen har du ju alldeles rätt i att det inte är rätt också, för så är det ju. Den lärare som skulle ge efter för känslorna i ett sånt här tillfälle skulle bryta mot lagen. Det vet de säkert också. Det är ju svårt att veta vad den här nuvarande läraren som du skriver att kanske besvarar dina känslor egentligen känner. Det kan nog vara att han märker att du verkar gilla honom lite extra och att han ler, ger komplimnager mm pga det men högst troligt så har han väl nog någon person i sitt liv som är i hans ålder. Du skriver ju inte hur gammal han är heller, men det spelar eg ingen roll för han är din lärare och du är hans elev och då ska ni inte ha en sån relation. Men det är ju jätte svårt att komma över någon speciellt om det aldrig varit något så kan man ju inte tänka på allt illa som den personen gjort mot en. Tiden är det enda som hjälper, det måste få ta sin tid. Att glömma och komma över någon kan lite lika ett sorgearbete efter någon som stått en nära. Sånt går inte att gå genom på ett ögonblick, det måste få ta sin tid.
En bra sak är ju att nu är det sommarlov och du kanske inte behöver se och träffa den här läraren på en tid. Med god tur så lugnar dina känslor ner sig över sommaren. Försök vara ute med kompisar, umgås, skoja, skratta. Hitta nya bekanta och kanske kanske möter du någon i din egen ålder som du kan få varmare känslor för. Men ta ingen stress över det, man kan inte tvinga fram sina känslor. Låt saker och ting få ha sin gång. Kärleken kommer när man minst anar det.
Vi har en hel del skrivet om hur man kommer över någon, du kan läsa om det HÄR.
Må gott och hoppas du får en fin midsommar <3
Kram från ungdomsinformatören Sanna