jag vill göra slut men känner mig fast i förhållandet
07.10.2022
jag vet inte hur jag ska göra slut med min flickvän, jag har märkt att jag inte haft romantiska känslor för henne. hon säger alltid att jag är den enda i hennes liv som älskar och bryr sig om henne. hon mår också psykiskt dåligt och jag är orolig att hon skadar sig själv om jag gör slut. hon har också gjort grejer som gör mig obekväm, t.ex. hon talar mycket om sex och min kropp, hon har skadat flera människor och hotar om att skada andra, jag känner mig inte respekterad i förhållandet.
jag vill inte såra henne men jag vill ut ur förhållandet, vad ska jag göra? snusmumriken

Ungdomsinformatör Kix svarar
14.10.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Det är en mycket bra fråga du ställer, för man pratar ofta om att ”det är jobbigt att bli lämnad” – men nog är det jättejobbigt att behöva vara den som gör slut också! Men ibland är det enda sättet, man ska inte behöva vara tillsammans med någon som man inte längre har känslor för – det är inte rätt varken för en själv eller för den person man är med. Dessutom ifall den här tjejen som du är tillsammans med får dig att känna dig obekväm, eller går över dina gränser för respekt, så är det helt enkelt inte okej. Man ska absolut känna sig respekterad i det förhållande man är, annars är det ingen vits. Och det är på inte alls okej om hon pratar om din kropp på ett intimt vis till andra på ett sånt sätt som du beskriver.
Men jo, jag förstår att det ändå känns svårt att göra slut, för det är klart att du ändå bryr dig om henne med. Försök tänk att det är en tillfällig jobbig grej, som du gör för att du i det långa loppet ska få ha det bättre än nu, för det förtjänar du. Hon förtjänar också att få vara med någon som genuint har romantiska känslor gentemot henne, vilket du just nu inte har.
Jag kan förstå att själva akten att göra slut blir svårare när hon inte mår bra. Man vill liksom inte ”råka laga det värre”. Men din mentala hälsa är också viktig, lika viktig som hennes, och du har rätten att ta vara på den. Hennes mentala hälsa är sist och slutligen hennes eget ansvar, inte ditt. Även om det givetvis är synd att hon mår dåligt. Har ni samma kompiskrets? Jag tänker om det skulle gå att ta lite ”kamratstöd” i situationen, alltså att när du gör slut så kan du be hennes/era vänner att vara lite extra kring henne, för säkerhets skull, så att hon inte blir så mycket ensam den första tiden.
Kom ihåg att IFALL hon hotar med att på nåt vis skada sig själv eller vidare bortåt ifall du gör slut, så är det ÄNDÅ inte alls på ditt ansvar att fortsätta vara tillsammans med henne, och det är inte okej att utsätta en annan människa för den typen av hot. Ifall du ändå blir orolig och anser att det finns risker, så går det också att säga till hennes vårdnadshavare (eller ett äldre syskon) att du oroar dig, så att det är fler människor som håller ett öga på henne än ”bara” kompisarna. Det skulle säkert vara bra för henne att också överlag komma i kontakt med någon typ av vård, eftersom hon inte mår så bra.
Det låter nog som att det bästa nu är att klippa bandet. Det kommer vara svårt först, visst – men det blir inte bättre av att vänta med det, bara sämre.
Ta hand om dig <3
Kram, Kix