jobigt
09.10.2014
min pojk vän vill hångla hela tiden men det tycker jga blir trötsamt och så vill han ha sex men vet inte om jag vågar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.10.2014
Hej.
Det är ett ganska vanligt problem du har. Det förekommer i nästan alla relationer i något skede att behovet av fysisk närhet helt enkelt är olika för den ena än för den andra. Ibland har man olika behov från början, medan i andra relationer visar sig skillnaden först senare. Tyvärr är det ju också jättevanligt att flickor /och pojkar) sår med på att hångla eller ha sex för att den andra vill så mycket. Men det är viktigt att du vet att du aldrig, ALDRIG, skall känna att du måste ställa upp på sex om du inte själv vill.
först och främst är människor helt enkelt olika. Vissa tycker om att hångla och gör det helst hela tiden, medan andra tycker att det räcker med lite mindre. Det akn förstås också ha att göra med hur pass förälskad man är - om man inte är riktigt säker på sina känslor så kanske man inte är riktigt lika sugen.
Ofta tror man att det är pojkarna som alltid försöker driva på och ha sex, men det är inte alltid sant. Det kan lika gärna vara flickan som uttalat eller outtalat pressar pojken till att ställa upp på någonting han kanske inte vill eller är redo för. Och oavsett vem som pressar vem så är det ofta svårt att säga ifrån.
Det lättaste och mest rättvisa sättet är kanske ändå att helt enkelt tala om det med honom, och säga att "nu känns det såhär för mig..." och på så sätt berätta att man inte känner sig redo för sex just nu, och att man gärna tar det långsamt. Det är absolut inget fel på att ta det långsamt och njuta av att bara hångla så länge man kan, Sex hinner man nog med sedan, men hångeltiden för man liksom aldrig tillbaka efter att man gått hela vägen.
Det viktigaste är ändå att man inte ställer upp på sex (vare sig hångel eller samlag) om man inte vill det. Det blir aldrig lyckat om man tvingar sig själv att stå ut. Och efteråt kan man känna sig både äcklad och utnyttjad. Oavsett om du är oskuld eller inte så tycker jag att du skall vänta med att ha sex med honom tills du själv är säker på att du vill, och klarar han inte av att vänta på dig så är han kanske inte heller värd besväret. Stå på dig vännen, det vinner du på i längden.
Många kramar
Tessi