Kan man bli tsm för tidigt
08.06.2024
Hej jag och min kille har varit tsm i 2 år. Vi blev tillsammans när vi var 15 & 16 år. Jag gillar värkligen honom men många runtom mig värkar tycka vi blev tillsammans för tidigt. Är det fel att bli tsm redan vid ung ålder och hålla livet ut? Ska man ”testa på” mera och missar man mycket av sin ungdom? Grisen
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
11.06.2024
Hej!
Tack för din fråga. Nej det är inte fel eller dåligt att bli tillsammans i ung ålder. Det där bestämmer man helt själv. Om du och din kille är lyckliga tillsammans och har ett hälsosamt förhållande så finns det ingen orsak att göra slut på grund av andra människors åsikter.
Bara för att man väljer att dela sin ungdom med en annan människa betyder det inte att man missar något. Det är ju ganska ovanligt att ett förhållande som började i tonåren håller livet ut men det är absolut inte omöjligt och det finns flera exempel runt om i världen på människor som hållit ihop sedan dom var väldigt unga.
Orsaken till att många människor uppmuntrar unga personer att inte binda sig till någon för tidigt och hellre pröva på olika saker har antagligen att göra med deras egna livserfarenheter. De allra flesta kommer som sagt inte att vara tillsammans med sin tonårsförälskelse resten av livet och personer som haft flera förhållanden under sitt liv brukar ofta känna att dom lärt sig mycket efter att varje förhållande tagit slut. Att det har gett dom mer perspektiv och en bättre förståelse för vad dom egentligen söker efter och vad dom har för behov. För de flesta så krävs det några försök innan man hittar rätt person och därför kan det vara svårt att acceptera att någon hittar rätt i väldigt tidig ålder.
Jag kan också tänka mig att människor kan oroa sig för personer som hållit ihop sedan tonåren. Man kanske tänker att personerna inte har fått testa på olika sorts förhållanden och därför inte heller fått perspektiv över hur bra och hälsosamt ett förhållande kan vara när man verkligen hittat rätt person. Man kan oroa sig för att de unga bara finner sig i situationen/förhållandet bara för att dom inte vet hur härligt det kan vara. Eller att de unga inte förstår vissa röda flaggor i romantiska relationer eftersom dom bara har erfarenhet av varandra.
Men så längre du och din pojkvän är lyckliga tillsammans, trivs tillsammans och så länge det känns tryggt och bekvämt så behöver ni inte fundera på vad andra tycker och tänker. Om ni litar på varandra, kan kommunicera och helt och hållet vara er själva så ser jag absolut inget fel med er relation.
Det här med att "missa sin ungdom" är en myt som jag skulle vilja ta död på. Din ungdom är vad DU gör den till och det finns ingen annan som kan säga vad du borde göra eller vad du inte borde göra med den. Vissa känner att dom missar en viktig del av sin ungdom när dom inte har romantiska relationer. Det här stämmer ju såklart inte heller. Det finns inget recept på vad du borde göra med din ungdom eller vilka erfarenheter du borde ha. Det avgör man helt själv och dina upplevelser kommer inte vara desamma som en annan människas upplevelser. Ungdomen är en så otroligt liten del av livet i slutändan så man behöver inte känna att man borde klämma in massa olika upplevelser på den korta tiden. Du har verkligen hela livet framför dig och all tid i världen att uppleva allt det som du vill uppleva. Du och din pojkvän bestämmer helt själva hur ni vill spendera er ungdom och resten av ert liv. Det är ert beslut och ingen annans!
Kram <3
Rosanna