kan nt koma över han
29.04.2020
Jag blir inte ofta kär men när jag blir så kan jag inte komma över han. hur kommer man över nån? Jag har gillat han i 1,5 år snart och jag kan verkligen inte komma över han. Han har gillat mig en gång och det var i början som jag gillade han men sen fick han en tjej. Jag kan inte sluta tänka på han för allting påminner mig om honom. Det göt bara så ont vet inte vad jag ska göra. Snart kommer vi inte gå i samma skola mer och de kommer göra så ont. vad fan ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.04.2020
Hej,
Tyvärr finns det ingen exakt lösning för hur man skall glömma en olycklig kärlek. OM det skulle finnas så skulle det vara en otroligt använd metod, eftersom nästan alla människor har någon upplevelse av det. Nästan alla människor har nån gång upplevt en olycklig förälskelse eller fått sitt hjärta krossat, och visst skulle det ju vara lätt om vi kunde göra någon viss ritual och komma över hela grejen - men det kanske inte heller är meningen att vi skall kunna glömma allting eftersom det är ALLA våra upplevelser som bidrar till att forma oss.
Jag förstår att det känns hopplöst att ha fastnat vid en viss person, och att hela tiden påminnas om den personen. Försök att inte motarbeta det du känner, jag tror inte att dina känslor kommer att försvinna bara för att du försöker skuffa bort det. Men kanske du samtidigt som du tänker på honom kan försöka hålla dig öppen för andra upplevelser. Jag tror inte att man avsiktligt skall försöka tvinga sig att bli förälskad i någon annan - men ibland händer det av sig själv utan att man har planerat det - och då kanske det är ett tecken på att man är redo att gå vidare.
Jag vet att det låter lame, men försök att satsa på dig själv. Gör saker som du njuter av och som får dig att må bra. Plötsligt en dag kommer du att märka att det inte längre gör lika ont.
Många kramar
Tessi