Känner mig usel...
20.08.2014
Hej, jag igen, ni har nog fått en massa frågor av mig redan, sade dock att jag nog återvänder i framtiden, vilket jag gjorde, här å nu. Iaf, sedan förra veckan så har jag börjat bli på G med en kille i min klass (8:an) vi har inte direkt pratat så mkt, men jag märkte iaf att det var nånting, han har typ tittat på mig och typ "hjälpt" mig i några situationer (en situation var igår) jag har varit väldigt tacksam över det, jag är vanligtvis en väldigt nervös o blyg person... Han har typ också stått nära mig typ när vi väntat på lärare och sitter i närheten av mig, men idag förändrades allt! (Kändes det som) för idag så tittade han aldrig på mig, han stod inte nära mig o.s.v, värsta är att han typ pratat med sitt ex idag, jag tror inte att de blir ihop igen men man vet ju aldrig... :( jag har aldrig varit i ett förhållande, men sedan jag började högstadiet förra året, så har typ varit på G med samma kille typ tre gånger: i början av hösten förra året, i slutet av skolan i våras å nu från förra veckan till typ idag... Där i mellan har jag varit på G med hans kompis, men det blev inget (det var nog också mitt fel...) jag är väl helt enkelt för blyg för att det ska bli nåt... Nu idag så typ pratade han ganska mycket med mig på ena timmen, det har han inte gjort sedan i våras... Alltså han kanske var intresserad av mig då, men jag har inga känslor för honom längre... Vi är för olika helt enkelt.
Det känns verkligen som om jag blivit dumpad o att jag blivit det gång på gång för att killarna inte orkar försöka få ihop det längre, allltså tro mig, jag vet att man ska titta mkt på den man gillar o prata med han o.s.v men jag klarar inte av det! Jag typ stelnar och kan inte röra mig! Jag vågar inte möta hans blick! D: Jag försöker verkligen att bli modigare och jag SKA! För min egen skull men det är nog det svåraste som finns för mig! Jag vet inte vad jag ska göra... Jag ska nu iaf försöka imorgon o se vad som händer... Men alltså jag har varit kär i honom sen lägerskolan i 6:an = två år, och varje gång då vi varit på G, så ge han upp, bokstavligen trampar på mig o går typ mot min bästis (han har varit på G med henne också) o det är smärtsammare än alla olyckor som jag varit med om, o det är många det! Nåja, tack för att ni finns och för att ni tar er tid att läsa om allt hemskt som jag går igenom.. Olyckliga tjejen igen...

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
26.08.2014
Hej igen Olyckliga tjejen!
Nämen vojdå att det känns som att du fastnat fast i vissa beteendemönster ):. För så tolkar vi det du skriver i alla fall: som att du nu känner att du inte slipper framåt för att du inte vågar något. Att allt känns så gigantiskt stort och betydelsefullt och samtidigt hopplöst - och kanske är det därför som du "låser dig" och inte ens får upp munnen i närheten av de här killarna som betyder något för dig?
På sätt och vis är det här fullt förståerligt och naturligt, att det blivit så här. Säkert blir det så här för väldigt många i din ålder. Se, du har (såklart) inte hunnit skaffa dig så mycket erfarenhet av kärleken ännu. Och sådant som man inte känner till, inte upplevt, inte har kunskap om - men nog fått huvudet fullproppat av hur det borde vara, tex från kärleksfilmer - så blir man lätt osäker och nervös och nästan rädd för. Och reaktionen på rädsla brukar ju ofta vara att man blir alldeles som förlamad, får hjärnsläpp och handsvett och kanske helst skulle vilja springa och gömma sig. Samtidigt har du troligen, precis som många andra unga, alltså en massa förväntningar om hur kärlek borde funka, hur man borde bete sig när man flirtar, hur man borde tolka personens reaktion mot en själv osv. Klart att vem som helst blir förvirrad av det här... och i slutändan känns det då oftast som att man misslyckats, som att man gjorde allt fel, som om man sumpade chanserna eller gjorde bort sig.
Vi tar ett simpelt exempel. Säg att du sett en massa häftiga basketmatcher på TV och drömmer om att bli basketstjärna och scora fantastiska poäng och om hur publiken ska hurra. Det är ungefär som att hitta den stora kärleken och ha århundradets kärlekssaga, precis som i filmerna. Men när du kommer till första basketträningen kan du inga regler, får knappt ordning på dina egna fötter och har ingen aning om hur du ska få bollen i korgen. Samma är det i korridoren i skolan när du möter den där killen du har ömma känslor för. Du har fantastiska bilder i ditt huvud om hur det borde gå till - nästan så att du hör den romantiska musiken och ser strålkastaren som lyser upp honom - men så får du alltså hjärnsläpp och inte ett vettigt ord kommer ur din mun, du stelnar paralyserad och chansen går dig förbi. Skulle du se honom som bara en annan nybörjar-basketspelare, lika dålig och nervös och osäker som du, lika vardaglig och ofarlig, så skulle du kanske inte vara lika rädd längre. Och inte ha så höga förväntningar på dig själv heller att du skulle bli så besviken. Då skulle det vara lättare att se på honom som en vanlig människa, fast en rätt gullig sådan, och då kanske du inte skulle bli så nervös? Dessutom: när man just börjat spela basket, så sparkar man ju sig kanske inte heller i huvudet bara för att man inte kan dribbla bollen så bra som på sport-TV. Man tillåter sig själv att vara ofullkomlig och är helt inställd på att man är på träning för att lära sig. Så försök mera att se det som att du själv faktiskt är en nybörjare på kärlek, du är här för att lära dig hur det går till.
Slappnar du av lite, så ska du se att din hjärna funkar - och att du kanske själv vågar vara modig också. Kanske till och med själv vågar gå fram och prata med den här killen. Försök över huvudtaget att inte tänka, analysera och (över)reagera så mycket. So what att han talade med sitt ex. Det betyder inte att alla dina chanser är förbi och döda för evigt, det betyder bara att han just då hade uppmärksamheten åt ett annat håll. Så fånga hans uppmärksamhet. Visa att du lagt märke till honom och att han är intressant. Redan något så litet kan verkligen uppmuntra honom att se om han kan få mera uppmärksamhet av dig, och mera och mera och mera :D
Så låtsas att du är en nybörjar-basketspelare nu och så går du och talar med honom :D
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna