Känslor för min bästa vän
20.01.2025
Hej! Jag har haft en tjejkompis ett antal år, där våran vänskapsrelation blivit rätt så stark, och i dom absolut flesta fall då vi hittar på något har vi hur roligt som helst, och de känns verkligen som att man hittat en vän olikt många andra vänskaper jag haft tidigare. Att vi skulle bli mer än vänner har aldrig varit aktuellt och uppfattningen är att vi är enade att vi inte vill förstöra något och att vänner är de vi ska förbli.
Hur som helst, dom senaste veckorna har jag trotts detta börjat tänka på henne lite oftare och dom gånger man varit på gemensamma fester och sett hon hålla på med andra, så känns de "fel". Hon har såklart all rätt till att göra vad hon vill och speciellt eftersom vi ska förbli vänner, men skulle mitt undermedvetna hålla med om den överenskommelsen, så känns de inte som att jag innerst inne skulle reagera så pass negativt som jag gör varje gång.
Enkla lösningen till problemet i sig så är såklart att säga upp vänskapen med personen och lägga alla om och men bakom sig, men med en vänskap på flera år så är de såklart inget man vill gå och göra "bara sådär". Hur säger man åt sig själv att ända dom här känslorna gör är skadar sitt egna psyke och hur kommer jag tillbaka till att INTE övertänka och överanalysera varje sån situation då de endå är hennes fulla rätt? X
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
13.02.2025
Hej,
Tack att du skriver in. Din situation är knepig och jag kan bra förstå att den väcker många tankar och funderingar i dig. Det sagt är det inte ovanligt att en djup vänskap leder till känslor av eller längtan för något mera än vänskap. Detta sker sällan medvetet, utan ofta händer det bara av sig själv. Det finns en hårfin linje mellan romantisk och vänskaplig kärlek.
Vi kan trots allt inte styra våra känslor, även om vi så gärna skulle vilja göra det. Ibland faller vi för personer som vi inte “borde” falla för, men det är ändå värt att komma ihåg att våra känslor inte nödvändigtvis är konstanta utan kan förändras över tid. Ibland blir vi förtjusta i en god vän, en kollega, en lärare eller en snygg person vi möter på en fest - dessa känslor varar ändå sällan alltför länge. De brukar nog svalna med tiden. De känslor som du beskriver i din fråga kan också grunda sig i att du bryr dig mycket om henne och vill hennes bästa. Det behöver inte automatiskt betyda att du blivit kär i henne.
Nog kan det givetvis vara så att ditt undermedvetna inte håller med om att du och din tjejkompis borde bara vara vänner. Det kan du tyvärr inte göra så mycket åt. Försök så gott det går att inte övertänka eller överanalysera de situationer som dina känslor väcks i. Jag tror nog att du vill att hon ska vara lycklig, även om det inte skulle vara med dig. Den tanken är säkert smärtsam, men även det kommer att passera. Det kommer inte alltid att göra ont, det kan jag lova dig.
Slutligen vill jag lämna dig med några frågor. Är du nöjd med er vänskap eller har du en underliggande önskan om något mera? Är du säker på hur hon känner, har ni diskuterat om det? Ifall det skulle visa sig att känslorna är ömsesidiga - skulle du då vara redo att prova på ett förhållande med henne? Våga lyssna och lita på ditt hjärta och din magkänsla, du vet nog innerst inne ifall det är värt att ta en risk här eller om du är nöjd med hur saken ligger till just nu.
Du har redan tagit ett steg mot rätt riktning då du skrivit in hit till oss och jag hoppas att du kan vända dig till en trygg person i din närhet för att diskutera saken vidare. Att tala om det hjälper dig att organisera dina egna tankar och ofta får man också nya insikter då man säger det man tänker högt. Då brukar också övertänkandet lugna ner sig. Ifall du känner att du inte vill/vågar tala med någon i din närkrets om detta kan du alltid prova skriva ner det du tänker på. Skriv ner alla tankar du har, ocensurerat, så slutar de snurra runt i ditt huvud. De texter du skriver är bara för dig själv, så ta ingen stress eller press av hurdana texter det blir. Om dina tankar blir alltför jobbiga kan du alltid engagera dig i sådana aktiviteter som du tycker om och trivs med. Helst sådant som får dina tankar på annat t.ex. att röra på dig på valfritt sätt, se en bra film, lyssna på musik, laga god mat eller träffa dina andra vänner. Du vet bäst själv vad som passar just dig.
Jag är stolt över dig som vågat ta kontakt hit till oss. Det är bara att skriva in hit på nytt om du känner för det - vi finns alltid här för dig <3
Allt gott och lycka till!
Kram, Lila