Kär..
15.01.2014
Hej :) Jag har blivit kär I en kille som går I åttan och han är äldre än mej. Vi bor i samma område, men jag har aldrig talat med honom.
Vad ska jag göra? Förälskad tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.01.2014
Hej!
Vet du gumman, det bästa och mest effektiva du kan göra nu är att faktiskt PRATA med honom! JO, det finns liksom inga genvägar här när det gäller kärlek, inga magiska kärleksdrycker att smyga i hans mjölkglas under skollunchen - och inte kan du sitta på din rumpa och vänta på att han ska upptäcka just dig bland alla andra tjejer i skolkorridoren. Jo, det händer att ögon möts och kärlek uppstår som om kosmos redan hade skrivit in det i manuskriptet, men vi lovar att det inte lönar sig att gå och vänta på att han plötsligt bara ska bli upp över öronen förälskad i dig.
Speciellt som han inte känner dig! De allra flesta tonårsförälskelser uppstår enbart och endast på basen av utseende. För de flesta tonåringar som gillar någon har, precis som du, aldrig pratat med personen ifråga, utan "han ser så söt ut, ler så gulligt och har så snyggt hår". Sådant sitter rätt ytligt i hjärtat och kan nog försvinna lätt på grund av en bitchig kommentar eller annat skitstövel-beteende från personen ifråga. Men om man faktiskt lär känna någon, är sannolikheten större att man ska börja gill PERSONEN under ytan. Hej, redan bara det att en person av motsatt kön verkar ha upptäckt en är intressant och gör en nyfiken!
Så visa att du vet om att han existerar. Le mot honom i korridoren. Säg hej! Håll upp dörren för honom och skoja om att det egentligen är gentlemannens jobb att hålla upp dörren. Fråga vad ni får till lunch. Fortsätt sedan genast med att säga något mer än bara "ajaa, fiskpinnar..." så att inte konversationen faller död ner efter det. Det magiska här är att har man en gång vågat öppna munnen, så vågar man lättare nästa gång. Och låtsas man att jamen nu är ni ju redan bekanta och att det är den naturligaste sak i världen att ni pratar med varandra, så kan man till och med genom det övertyga honom om att det ÄR naturligt - och att du inte bits fastän du är En Person Med Bröst. Ju mer ni pratar, desto lättare blir det - och alltså desto mer lär han känna dig. Och vet du, det är lättare att bli kär på riktigt i någon man redan är kompis med, i alla fall bekant, än i en komplett främling ;)
Så VÅGA! Det kostar inget och det är absolut inte så farligt att "skämma ut sig" som man tror före. Ge inte heller upp om han första gången då du öppnar munnen bara stirrar skräckslaget på dig - ge honom lite tid att vänja sig och värmas upp!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott