Kär
07.07.2015
Hej jag är kär i en tjej vi har mycket gemensamt och vi har varit vänner sen dagis vi är vänner på sociala medier t.ex Skype jag kanske ska fråga om hon gillar mig men jag är rädd för att vår vänskap ska ta över om hon inte gillar mig. Kille på 12 år

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.07.2015
Hej Kille på 12 år!
Huvva, det är alltid lika pirrigt innan man VET vad den andra känner. Det här är tyvärr ett stadie i kärlekslivet som det inte går att komma undan, det finns inga genvägar. Allra oftast är man helt enkelt tvungen att våga ändå, fastän man inte vet vad svaret kommer att bli. För det enda andra alternativet är ju att man sitter på sin rumpa utan att göra något och bara väntar på att hon på något magiskt vis plötsligt ska bli kär i en tillbaka - OCH att hon vågar göra något åt det. För även om hon skulle gilla dig så kan det ju hända att hon är lika blyg som du, och då är ju sannolikheten stor att inget alls händer mellan er.
Även om hon inte skulle gilla dig på det sättet just nu, så finns det ändå hopp. Se, när man plötsligt får veta att en viss person gillar en, så ser man den personen ur ett nytt ljus. Man kanske försöker föreställa sig hur det skulle vara att vara kär i honom, hur det skulle kännas att bli ett par, vad man skulle göra tillsammans osv. Och då kanske man inser att hej, han skulle inte alls vara så dålig. Ger man honom då en chans, så kanske förälskelsen faktiskt växer fram ur vänskapen! Det sägs också att det är lättare att bli kär i någon man känner, till och med i en kompis, än i en fullkomlig främling. Speciellt med en kompis så vet man ju redan att man trivs tillsammans, har något gemensamt och redan gillar varandra på ett sätt.
Så våga! Nu på sommaren kanske det är extra lämpligt dessutom: de flesta är på ett romantiskt humör, kanske lite äventyrliga till sinnes och världen är inte lika strängt ordnad som under skolåret. Går man i samma skola, så kan det vara bra att våga chansa under sommaren, för då är man inte lika brydd i vad andra tycker och tänker, kan träffas ensamma eller med kompisar man litar på och liksom hinner göra mera tillsammans än sedan när kanske alla fritidssysselsättningar och läxor tar ens tid.
Vårt förslag är att du börjar chatta mera på henne över sociala medier, kanske visar dig gullig och charmig och verkligen visar att du bryr dig om henne. Det kan väcka gnistor till liv, samtidigt som hon lär känna dig ännu bättre. Föreslå sedan kanske en glass på torget, en gemensam tur till simstranden eller att ni far ut och cyklar tillsammans. Om man har något att syssla med medan man är tillsammans, så slappnar man lättare av.
Lycka till, hälsar ungdomsinformatören Liselott