Kär
06.12.2021
Hej jag är jätte kär i en kille men han vet inte det och jag tror han inte gillar mig för vi känner inte varandra så bra vi går i samma skola och har pratat några gånger. Hur ska jag berätta för honnom att jag gillar han. Tjejen

Ungdomsinformatör Kix svarar
14.12.2021
Tjena!
Ursäkta att du fått vänta en stund på svar, vi har en person sjukskriven hos oss för tillfället vilket gör att frågorna kan hopa sig lite. Hoppas ändå att du fortfarande kollar in hit efter svar, så du inte missar det!
Så roligt att du är kär! Det kan vara en helt fantastisk känsla, men också rätt spännande och ibland nästan lite jobbig innan man vet ifall den andra är intresserad tillbaka.
Jag tycker enligt det du beskriver i hemliga rutan att det låter som att han kanske är lite intresserad av dig också, i alla fall på något sätt. Ögonkontakt och leenden visar på att någon är öppen för mera kontakt.
Om jag var du är det så jag skulle börja det hela, genom att försöka få lite mera kontakt än vad ni har nu, innan du säger att du gillar honom. Det här kan du göra genom att försöka hänga på samma ställen som han brukar hänga så ni ”naturligt” får kontakt, prata med honom när tillfället kommer, le åt honom och söka ögonkontakt, säga hej åt honom i korridoren (gärna med hans namn, typ ”hej *namn*”, det är lite flörtigt och gör att han känner sig ännu mera sedd).
Det skulle också vara bra om du på nåt sätt fick tag på hans kontaktuppgifter, exempelvis nåt social media-konto han använder, typ snap, eller hans nummer så du kunde skicka åt honom på whatsapp. På det viset skulle ni få en början till en lite mera privat diskussion.
När du känner dig redo att berätta vad du känner så kan du be honom träffa dig någonstans där det bara är ni två. Exempelvis när jag fick min första pojkvän i högstadiet så hängde vi båda på samma ställe i stan en kväll. Sen frågade han om jag ville gå ut och gå en liten sväng med honom. När vi gått bort från de andra en bit så tog han mig i handen och svängde så vi stod mitt emot varandra och berättade att han tyckte om mig. Det var väldigt fint tyckte jag :) Om man inte vågar berätta ansikte mot ansikte så kan man förstås berätta det via text också. Men det är nog på nåt vis lite mera speciellt irl, ifall man bara vågar.
Lycka till!
Kram, Kix