Kär
11.12.2022
Jag är kär i en kille som går i en klass högre än mig och vet inte om han är kär i mig. Vi båda vet vem vi är för vi bor ganska nära varandra. Och våra föräldrar känner varandra. Men min släkting och han är typ bästa kompisar så jag vågar ju aldrig fråga nått och pratar aldrig med honom då jag är rädd att han ska säga det till min släkting för jag och min släkting är väldigt bra kompisar. Men ibland tror jag att han är kär i mig för varje gång han är med hans kompisar och jag är där pratar han högre och så ler han alltid då jag ser på honom men vi får aldrig typ ögonkontakt men kan ibland se att han kollar på mig. Vi skickar också med varandra på Snapchat. Min släkting pratar också väldigt mycket om honom. Och när jag pratade med min släkting så har jag sagt att jag vill börja skruva med mopeder och då har han börjat skicka bilder då han skruvar. Ankan

Ungdomsinformatör Kix svarar
15.12.2022
Hejsan!
Tack för att du skrev in till oss.
Det är mysigt att vara kär, men också spännande och det kan ibland vara svårt att veta hur man ska närmare sig, eller om man ska närma sig. Men om jag var du så skulle jag försöka tänka att det är ändå ditt eget liv det är frågan om, och vilken typ av relation DU och HAN ska ha – kompis eller mera, och din släkting har ingenting att göra med vilken typ av relation du och killen du är intresserad i har. Så om jag var du så skulle jag försöka att räkna bort släktingen ur ekvationen och bara fundera på dig själv och på killen du är intresserad av.
Jag undrar varför du funderar på vad släktingen till dig skulle säga? Tror du att hen skulle misstycka om ni blev tillsammans, och varför i så fall? Kanske hen bara skulle bli glad att två personer som hen gillar har hittat varandra? Eller är det så att din släkting också är förtjust i killen på nåt sätt när hen pratar mycket om killen? Det kan ju faktiskt vara så också att din släkting pratar mycket om killen för att hen försöker att pussla ihop dig med killen... :) Hen kanske till och med kunde hjälpa dig ifall du berättade hur du känner? Ni kanske kunde prova hänga tillsammans alla tre någon gång.
Kul att ni redan skickar på snapchat, då har ni ju redan ett första steg till kontakt. Kanske du skulle försöka att skicka nåt lite mera åt honom, utanför det ni redan skickar? Ifall du känner dig riktigt modig kanske du till och med kunde fråga vad han gör, och om han inte gör nåt skilt så kan du fråga om han vill komma och exempelvis dricka glögg med dig? Jag tycker det som du skriver om hans beteende låter väldigt lovande men jag tror det vore bra att försöka ta kommunikationen till nästa steg, ifall du vill att er relation till varandra också ska ta nästa steg.
Lycka till!
Kram, Kix