Kär♡
22.12.2022
Hej jag gillar en kille som går i min skolan men jag har aldrig riktigt pratat med honom så hur ska jag göra för att veta om han gillar mig? Nån

Ungdomsinformatör Kix svarar
27.12.2022
Hejsan!
Tack för din fråga, kul att du hittat någon som du är förtjust i.
Det kan vara knepigt att veta ifall någon gillar en, men tecknen kan vara bland annat:
Personen tittar ofta på en, ler mot en eller ser blyg ut, söker sig till samma ställen som man själv är på, ger komplimanger, skickar med en regelbundet på social media och gillar ens grejer där, och så vidare. Man brukar också känna att det finns en ”pirrig spänning” i luften mellan en själv och personen i fråga när man är på samma ställe, som man inte riktigt kan förklara logiskt.
Det låter som att du och den här killen inte riktigt känner varandra ännu, så om jag var du så skulle jag försöka ge honom chansen att ”upptäcka en” ifall han inte redan gjort det. Det kan du göra genom att försöka ta mera kontakt med honom. Du kan börja le åt honom i skolan, hälsa på honom när ni möts i korridoren, försöka prata med honom när du får chansen, och skicka åt honom på exempelvis snapchat ifall ni båda har det. Då visar du signaler om att du är öppen för mera kontakt, och ifall han också är öppen för det så blir det lättare för honom att också ta mera kontakt med dig. Det kan kännas läskigt att börja ta mera kontakt, men det är ofta värt chansen, än att man bara går runt och funderar på det.
Kanske har du vänner som du kan ta till hjälp? Vänner som känner honom också, som på nåt vis kan diskret introducera er till varandra lite mera?
Lycka till!
Kram, Kix