Kär
01.01.2023
Hej Decibel. Jag är kär i en kille som är ett år äldre än mig. Jag känner honom från förut då våra familjer är kompisar. Och min släkting är bästa vän med honom. Jag vill vara kär i honom men på ett sätt inte, då vi känner varandra redan från förut. Jag har nästan aldrig pratat med honom bara någon enstaka gång då doms familj har varit till vårt.
Jag började få upp intresse för honom då han började snäppa med mig. Ibland känns det verkligen som han är kär i mig. För att han skickar bild på sitt ansikte eller om han håller på med nånting. Då jag skickade bild av vår moped så då frågade han bara om det var en moped så jag sa att det var det och då sa han att jag är säkert bra på att köra på bakhjulet som ett skämt då.
Och så för nån dag sen så hade jag på mig en smink band för att jag skulle ta bort mitt smink så då sa han att en komplimang om bandet så då skrev vi en stund och så skämtade vi lite.
Och det som hände nu på nyår så vi var till Vasa för att vara till min kusin. Ja så då vi var där och klockan blev 00:00 så några minuter efter så skrev han till mig ”Gott nytt år” och jag svarade ju förstås tack detsamma. Och efter så frågade jag om han har några nyårslöften till året…
Och då svarade han att han hade sakt med en kompis att de skulle försöka skaffa flickvän nu under året som kommer. Och då började vi prata om vårt kärleksliv och sen så frågade han om jag hade varit tillsammans med nån och om jag är tillsammans med någon nu. Och vi skrev i tre timmar på natten.
Men ibland så lämnar han mig på öppnat på Snapchat. Så jag vet inte om han vill hålla det som bara vänner eller om han vill ha något mer?
Kär

Ungdomsinformatör Kix svarar
05.01.2023
Hejsan!
Tack för din fråga :) Wow, kul att ni skrev i tre timmar, det är länge! Speciellt på en sån högtid där det annars händer ganska mycket.
Jag tycker personligen, enligt egen erfarenhet, att när någon frågar på det där viset om ens kärleksliv så betyder det oftast att de är intresserade av en, åtminstone på något vis. Så det tycker jag att du ska se som ett tecken. Också det att han säger att han söker en flickvän är ju en hint om att han är öppen för närmanden. Så ifall du är intresserad av honom så är det bra timing nu att sätta in nästa växel med er kommunikation – kanske flörta mera (komplimanger etc), eller till och med föreslå att ni ska träffas och göra nåt (typ se en film om ni bor nära varandra?).
Det att han ibland lämnar dina snaps öppna så ska du försöka att inte läsa in allt för mycket i. Alla har vi så olika sätt att kommunicera, alla svarar inte omedelbart eller på allt men det behöver inte betyda nåt skilt alla gånger. Det där brukar klarna när man lär känna någon bättre, hur deras sätt att kommunicera är.
Enda sättet att egentligen veta säkert om den andra är intresserad av en som en vän eller lite mer än så, så är att fråga. Men jag förstår att det kan kännas läskigt, så jag föreslår att du nu först försöker sätta in "nästa växel" i er nuvarande kommunikation och umgänge, och ser vilken respons det får :)
Lycka till!
Kram, Kix