Kär
15.02.2025
Alltså jag blir galen. Min crush har börjat undvika mig då vi möts och kollar åt ett annat håll. Men på avstånd står han alltid och kollar. Jag förstår inte, vill han ha kontakt eller inte?
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
18.02.2025
Hej,
Tack att du skriver in. Jag kan bra förstå att den här sorters beteende gör dig förvirrad. Det är inte alltid så att man själv heller vet varför man beter sig på det sättet man gör. Eftersom han inte aktivt tar kontakt och även väljer att kolla bort då ni möts, så är han högst troligen inte så intresserad av att ha kontakt heller. Det går ändå inte för mig att säga med hundra procent säkerhet att det är så saken är, men det är sällan man väljer att rentav undvika någon man är intresserad av.
Nu vet jag ju inte ifall ni alls känner varandra sedan innan eller inte. Har ni tidigare talat med varandra? Har ni hälsat på varandra tidigare då ni mötts? Kanske ni någon gång har hängt i samma kretsar? Eller är ni från samma by och på så sätt kanske känner till varandra? Kan det ha hänt något som kunde förklara en förändring i hans beteende mot dig? Oavsett vad ni har för situation, så tänker jag att den viktigaste frågan här är om du vill ha kontakt med honom eller inte. Om du är intresserad av att se ifall det kunde finnas något mellan er, så kan du också försöka ta kontakt med honom. Hör av dej via sociala medier, hälsa på honom då ni möts (oavsett om han vänder bort blicken), kanske gå fram till honom och prova diskutera något ni har gemensamt. Det kan vara vad som helst för gest som du känner dig bekväm med. På basen av det kommer det säkert bli mycket klarare för dig om han är intresserad av att utforska vidare eller inte.
Gällande det du skriver i den hemliga rutan; då det kommer till att vara kär kan man inte alltid rå för hur man beter sig, speciellt om det är en känsla som man inte känt förut eller något man inte känt på länge. Många av oss behöver bli försäkrade eller helt enkelt få lite uppmuntran för att våga föra fram hur vi känner för någon annan - man är så otroligt sårbar i den stunden. Så vill du bli säker på det han tänker och känner, gäller det att våga ta upp det till diskussion. Det finns ingen skam i att vara den som tar det första steget.
Våga lyssna på ditt hjärta och lita på din magkänsla. Lycka till!
Kram, Lila