Kär i en kändis
25.05.2014
Hej!
Såg igår en norsk/svensk tonårsfilm. Och blev så jäävla kär i flickan i den filmen. Vet inte va ja ska jöra, har aldrig vari kär och känner mej som en rikti fjant. Hon är kanske inte kändaste personen hon har väl spelat en film. Hon acceptade mej iallafall på facebook, problemet är att hon är föd 1994 och jag 1998 och hon bor i norge. Men jag har iiingen aning vad ja ska jöra, hur ska ja klara dethär?
/Tack i förhand Max

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
05.06.2014
Hejsan!
Vi ber så jättemycket om ursäkt för att du har fått vänta på svar, vi har otrolig rusning här med diverse uppgifter.
Med det sagt så vad härligt att du är kär!! Kärlekskänslan är en av de härligaste som finns, allt från pirret och fjärilarna i magen till hur man fylls av en varm känsla så fort man ser personen...
Det är inte alls ovanligt att man får känslor för en kändis, om det sen är fråga om någon i ett band eller just skådespelare eller vad än det gäller. Så någon fjant är du absolut inte vännen!! Vi har här nog alla nån gång haft mer eller mindre starka känslor för personer som varit ouppnåeliga. Det kan klassas som olycklig kärlek, men grejen är ju bara att personen inte ens vet att vi finns!!
För det är ju så att man helst måste träffas för att ett förhållande ska utvecklas och känslorna ska kunna fördjupas osv. Tyvärr är det så. Och för att vara helt rak med dig så är nog chansen inte så stor att det blir till något mellan dig och den här tjejen... Det är absolut inte omöjligt, det är det aldrig, men det skulle ju isåfall kräva ganska mycket uppoffringar från din eller hennes sida. Ett distansförhållande till Norge är ett hemskt långt avstånd!! Men det är ju inte förbjudet att börja prata med henne så där smått på facebook om det är det du vill – men risken finns tyvärr alltid att hon inte svarar, så det kan hända att du själv mår bättre av att beundra henne på avstånd...
Hoppas att ditt hjärta inte krossas alldeles nu. Du skriver att du aldrig varit kär tidigare – och vi undrar då om det kanske kan handla om att du har ett tomrum som behöver upplevas, att du så gärna vill uppleva känslan av kärlek och därför känns det så jättemycket nu med den här okända tjejen? Det är också ganska vanligt, ser du. Om man blir kär i en kändis, eller någon som faktiskt inte går att få, så försvinner ju riskerna med ett förhållande alldeles. Man riskerar inte att bli utsatt för otrohet eller annat jobbigt, utan kan fantisera om personen helt i fred. Man får njuta av känslorna som kärleken för med sig utan konsekvenser, så att säga.
Fundera över vad du vill med den här tjejen nu. Det kan hända att de starka känslorna som blossade upp efter att du sett filmen har svalnat lite nu, så kan det också gå ibland. Man blir alldeles, alldeles megaförtjust i någon och tycker att personen är helt fantastisk – men redan nästa dag eller om någon vecka så känns det inte lika starkt längre. Så ett förslag är att vänta och se lite: om du fortfarande känner likadant om ett par veckor så kan du ju fundera på att göra något av känslorna. Om du tycker att det är värt det och om du verkligen VILL.
Ta hand om dig-kraaaam!
från ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna & Storasyster Angelica