Kär i mitt ex?
11.07.2022
Hej!
Det är nu ca 4 år sen jag och mitt ex gjorde slut (jag gjorde slut). Samma år som det tog slut hittade jag min nuvarande pojkvän som jag älskar jättemycket. Men problemet är att jag nu har insett mina känslor för mitt ex. Under det första året jag blev tillsammans med min nuvarande pojkvän var allt bra, jag var super kär och lycklig. Men efter en tid började jag fundera kring mitt ex och tänka konstant på honom. Jag beslöt mig att undvika tankarna och känslorna och fokusera på nuet. Nu när det har gått 4 år, har jag plötsligt fått tillbaka mina tankar kring mitt ex. Jag funderar hur det skulle vara ifall vi fortfarande varit tillsammans, tänker han på mig mera? osv… Ibland dyker han upp i mina drömmar oxå. Det som tog mig hårt var att jag fick för dryga ett halvår sedan, reda på att han har en flickvän. Trodde inte alls att jag skulle bry mig, eftersom det var jag som gjorde slut med honom och jag är lycklig med min nuvarande pojkvän, men .. det har påverkat mig mycket. Nu lever jag med blandade känslor och någonting inom mig säger att jag behöver ta kontakt med mitt ex och berätta hur jag känner för annars kommer jag tänka så här resten av mitt liv .. Men på samma gång känner jag att jag behöver vara tyst eftersom jag inte vet ifall tankarna och de känslor jag nu har är äkta.. plus att det har ju varit många år sen det tog slut och han tänker säkert inte på mig mera, för han har flickvän och jag pojkvän. Jag är helt lost, vet inte alls vad jag ska göra. Skulle vilja få det sagt men vill inte såra varken min pojkvän eller mitt ex. Vad ska jag ta mig till? Ska jag bara försöka tränga bort tankarna? SB

Ungdomsinformatör Kix svarar
12.07.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Jag kan bra förstå att det blir jobbigt att ha alla dessa tankar och känslor, när det känns som att de ”strider mot varandra”. Men så är det med känslor ibland, de upplevs inte alltid helt logiska eller viljestyrda. Jag känner ju inte er så jag kan ju förstås inte säga helt säkert vad du ska göra och hur du ska tänka kring det hela – men jag kan ge lite olika synpunkter och så hoppas jag att iaf någon av dem är nåt som du kan relatera till eller som kan ge mer insikt :)
- Det är ganska vanligt att människor plötsligt reagerar när ex-partnern hittar en ny, fast man trott att man klippt alla emotionella band. Hur man reagerar kan vara olika, men vanligt är att man exempelvis börjar jämföra sig med den nya och undrar hur deras relation är jämfört med den som man själv hade.
Man kan också få en känsla av att ”ifall inte jag får ha honom, så ska ingen annan heller ha honom”. Det här är ju förstås rätt orättvist tänkt för man kan ju aldrig äga en annan människa och alla har ju rätten att vara med vem de vill. Men det är ändå vanligt att människor börjar tänka så. Därför är det bra att sätta sig ner och fundera på ens reaktioner en aning – skulle man faktiskt på riktigt vilja vara med exet, eller vill man egentligen bara att han inte ska vara med någon annan för att man kanske fortfarande upplever någon typ av ”ensamrätt” till personen (för att man en gång i tiden delade så starka känslor).
- Det är okej att sörja förhållandet som var, att det fina ni hade tog slut. Det kan vara att du ännu har haft obearbetade känslor kring det hela, som inte blivit aktuella att tänka på förrän nu när han också har en ny och således är helt ”off limit”..? Att sörja detta, och kanske till och med känna känslor av kärlek så betyder inte heller att du inte skulle älska din nuvarande pojkvän, det är helt möjligt att känna båda sakerna samtidigt (synen på kärleken i vårt samhälle har blivit lite vriden i och med exempelvis Disney-filmer där det alltid bara finns EN som är the one and only man ska vara med livet ut). I vissa fall kan förstås längtan efter en annan betyda att man saknar något i sitt nuvarande förhållande, men det måste inte alls vara så, och du skriver ju att du är lycklig med din pojkvän.
Men du behöver också komma ihåg att det kanske inte vore samma sak mera även OM du och ditt ex vore tillsammans. Fyra år är ju rätt lång tid i er ålder, och ni har säkert båda två utvecklats massor och är inte helt samma personer idag. Personen som du nu känner att du har känslor för igen så kanske inte ens finns på samma sätt mera, utan har ändrat. Eftersom ni var så unga när ni var tillsammans så kan det också vara skäl att fundera på om det alls är honom du saknar egentligen, utan andra saker som var i ditt liv vid den tidpunkten och som du förknippar med er relation. Det fanns ju säkert också en god orsak till varför du valde att avsluta själva relationen, så akta dig för att romantisera det som var innan allt för mycket.
- Det kan eventuellt ha blivit lite av en tvångstanke för dig att tänka på allt det här, för att du känner att du inte skulle FÅ känna såhär. Vet du den där leken där man ska försöka att inte tänka på en pingvin, och då tänker man bara på pingviner..? Lite så. När man försöker att inte tänka på något/någon utan bara trycka ner det, så aktiverar man ju ändå aktivt huvudet kring den personen också för att inte tänka på hen (jätteflummigt skrivet men förhoppningsvis förstår du vad jag menar). Då är det oftast bättre att tillåta sig själv ha de tankarna, acceptera dem, och låta de flyta förbi (jag säger alltså inte heller att man ska vältra sig i sådana tankar på flit).
För att få ut den typen av tankar ur huvudet så kan det också kännas bra att säga det man funderar på högt åt någon. I alla fall jag tenderar att bättre inse vad jag håller på med när jag får bolla det med någon annan. Då fattar jag vilka av mina tankar som egentligen är vettiga, och vilka som jag egentligen inte ens själv håller med om.
Jag vet inte vilken typ av relation och kommunikation du och din pojkvän har, men det här är kanske nåt som jag skulle rekommendera att du tar upp med en gammal god vän som du litar på, någon som kände dig också när du var med ditt ex. Hen kunde kanske ge dig lite mera perspektiv.
- Som du säger så kan det vara rätt sårande för din nuvarande pojkvän att få höra att du har känslor för ditt ex. Men kom ihåg att dina känslor är bara dina, och du behöööööver nödvändigtvis inte berätta för honom så länge som du inte går till handlingar med ditt ex. Men ifall du går runt med skuldkänslor över att han inte vet detta, och dessa känslor för ditt ex inte tycks gå om, så kan det kännas bra att berätta hur det ligger till. Se då till att du berättar det på ett vis som han inte kan tolka som att han gjort nåt fel, utan att du också betonar hur mycket du tycker om honom, och säger att allt du vill är bara att vara ärlig för att du tycker att situationen är jobbig.
- Ifall du har god kontakt med ditt ex och ni pratar ofta som kompisar så kan du kanske nämna att du mitt i allt börjat tänka på er gamla relation, MEN!!! om du väljer att göra det så behöver din pojkvän också veta om situationen för annars går du honom bakom ryggen.
Ifall du inte har så god kontakt med ditt ex så skulle jag helt undvika att berätta det här för honom om jag var du, eftersom han har en flickvän som han startat ett nytt kapitel med, och då behöver du respektera deras förhållande. Tänk efter hur du skulle känna ifall din nuvarandes pojkväns ex skulle ta kontakt med honom helt plötsligt och vilja inleda nåt igen fast ni två är ihop.
Det här blev jättelångt nu – men sammanfattningsvis – ta inte ett förhastat beslut, utan tänk genom dina känslor, förbjud inte dig själv att känna och tänka kring det hela, prata om det med en vän, och går känslorna inte om så ta upp det försiktigt med din pojkvän på ett sätt där du ändå bekräftar att du älskar honom.
Jag önskar dig lycka till!
Kram, Kix