Kär men inte redo
06.11.2015
Hej jag är en 16 årig tjej som gillar en kille i min skola. Vi har skickat ganska mycket och han har sagt att han har känslor för mig men jag tror inte jag är redo. Jag gillar också honom och har drömt om honom varje natt de senaste nätterna. Jag är sjukt kär, men samtidigt tror jag inte att jag är redo. Vad ska jag göra? Är sjukt kär men tror inte jag är redo... Vet inte. Mår inte alls bra på morgnarna när jag vaknar och har drömt om honom och allt har varit perfekt då jag inte vet om jag är redo för det påriktit, och är rädd att allt ska bli annorlunda med pojkvän, som om jag ändras som person. Snälla hjälp, ska kanske träffa honom snart, vi har aldrig riktigt pratat påriktigt bara sagt hej och sånt.. Tacksam för svar! :)

Ungdomsinformatören Sanna svarar
13.11.2015
Hej!
Vi vet aldrig när det rätta tillfället kommer, eller om det ens kommer. Jag kan förstå att du funderar att du inte är redo, men om du ändå har någon sorts känslor för den här killen så tror jag ändå att du både för din egen skull och också för hans skull ska ge det en chans. Om du inte ger det en chans så kan det komma att störa dig länge framöver, kanske kommer du att tänka vad som kunde ha blivit, skulle det ha blivit något, skulle det ha blivit något bra? osv.
Mitt råd är nog att du ska träffa killen och se hur det känns, låt tiden ha sin gång. Det behöver ju inte betyda att ni ska vara tillsammans för tid och evighet bara för att ni lite känner er för hur det kanske skulle kunna kännas att vara tillsammans. Det är alltid pirrigt och nervöst när det gäller kärlek och känslor. Men du har säkert hört att man måste våga för att kunna vinna ;) Det stämmer. Om man inte vågar sig ut på det lite okända och skrämmande så får man ju aldrig veta hur det kunde ha varit. Men bara för att man tar chansen så betyder det inte att man inte skulle få ångra sig. Man får ångra sig och säga att nehej det var inte så som jag trodde, den här personen och jag har inte så mycket gemensamt som jag trodde, eller så kanske man helt enkelt bara konstaterar att man inte passar ihop.
Det är heller ingen katastrof, då har man provat, så behöver man inte ligga och grubbla över det mera.
Det du funderar om du kommer att ändras som person om du har pojkvän och sånt, på ett sätt kanske man ändras. Men det behöver ju inte vara till det sämre heller, lika gärna kan man ju ändras till det bättre :) Men man bestämmer ju själv hur pass mycket man vill att en pojk-/flickvän ska ändra på i ens liv. Det att man plötsligt har en pojk-/flickvän betyder ju inte att man inte kan umgås med sina vänner mera. Såklart kommer man ju att umgås mycket med sin älskling, men man ska inte glömma sina vänner. Pojk-/flcikvänner kan bytas ut men vänner finns kvar, bara man sköter om vänskapen.
Jag tror inte att du skulle ändras till någon sämre version av dig själv bara för att du skulle bli ihop med den här killen. <3
Eftersom det gått en tid sen du skrev frågan kan det ju hända att ni redan haft en träff och att ni redan bestämt er hur ni vill ha det i framtiden. Hör gärna av dig  i kommentaren och berätta hur det går.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna