Kär och bekymrad
03.01.2016
Hej! Först och främst vill jag bara ha klart att tjejer/ kvinnor. Jag har stor respekt för er. Inget skulle kunna ändra på det.
Jag går sista året på gymnasiet nu. Så snart är det jobb det gäller. Lite orolig men det är inte saken.
Kär är saken.
Jag är då kär i en tjej. Det var jag inte alls från början. Utan såg henne som en riktigt härlig och stark tjej.
(Hon ska också flytta till ett annat ställe och fortsätta plugga där efter studenten. Vela till lägga det.)
Utan har fått dom här känslorna mer dom senaste månaderna.
Problemet är att hon är kär i en annan kille. Det är alltid nånting om han. Han ska komma in på nå ämne när vi väl ses. Och då sitter jag där med en dold känsla och ska ge henne råd eller tröst.
Kanske inte vart så jätte bra med han enligt mig. Han beter sig dumt enligt mig.
Men hon är kär i han så hon har svårt att släppa taget om en relation mellan dom två tror jag.
Iallafall så vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
Ska jag komma ut med mina känslor? Ska jag försöka komma "närmare" henne. Bör jag stanna som vän? Fast med dom känslor jag har?
Eller ska jag bara se vad som händer mer framåt?
Jag vill bara att hon ska må bra. Vill inte att hon ska ha det jobbigt.
När vi började vara med varandra så tror jag att hon Kanske var lite förtjust i mig. Är ju inte säker. Har den känslan bara.
Så det känns ju jobbigt att veta att man hade chansen.
Det var en kväll då vi träffades och var med två till. Vi var då fyra. Så innan dom kom till mig så tänkte jag "nu ska jag inte visa mig tråkig, ska inte visa att jag mår dåligt och jag ska inte ge ut dålig energi"
Det första en kompis säger är "mår du bra?" på nått sätt så såg kompisen att nånting var det. Men jag gav henne bara ett flin och skratta bort det och sa bara... "haha jadå" hon gick inte på det. Men det var inge mer med det.
Dom andra kunna skämta och säga "vad gör ni då? Pussar ni?" Och "Håller ni hand?". Då vet man ju inte riktigt vad man ska göra. Så försökte skämta tillbaks lite smidigt eller så försökte jag skratta bort det.
Jag vet inte vad hon tyckte att dom höll på sådär. Hon kanske mådde dåligt för hon gillar ju en annan kille. Vet inte såklart...
Vi kunna sitta nära med händerna ibland. Nudda varandras händer. Hon la en gång sin hand på mitt ben. Hon kunna ta mig på kinden också vidare. Hon "kramade" mig för att värma sig.
Vi skämta om massvis men hon kanske menade med vad hon gjorde på mig. Hon kanske menade att nudda lite med handen eller hon kanske vela va nära mig när hon väl kramade om mig.
Förut skrev vi varenda dag till varandra men nu har hon inte hört av sig nå mer tycker jag. Och om jag gör det så är hon inte lika "sugen" att va social på det viset.
Vill då som sagt att hon ska må bra. Vill inte göra nånting som kan göra henne ledsen eller skapa nån konstig relation mellan oss.
Vill inte heller "störa" henne och den andra killen. Det är bara lågt och dumt.
Kan inte komma på nå mer att säga just nu tyvärr... hoppas ni förstod det mesta. //bekymrad kille

Ungdomsinformatören Sanna svarar
07.01.2016
Hej
Det är svårt att ge dig ett bra råd. Ska du röja dina känslor eller inte? Man måste nästan väga för- och nackdelarna mot varandra för att komma till någonting. Om du tror att hon åtm varit lite intresserad av dig så är det ju inte helt omöjligt att hon kan vara det ännu. Du kan inte tänkt att det tåget har gått, om hon var allvarligt intresserad av dig så borde hon ju ha hintat om det till dig så att du kunnat göra något i så fall. Hon kan ju inte vara intresserad i smyg och sen när du börjar märka så skulle hon ha gått vidare till nästa kille....det är inte troligt tycker jag.
Jag funderar lite över vad du menar med att du tänkte att du inte ska visa att du mår dåligt och inte ge ut dålig energi, på vilket sätt har du mått dåligt, finns det ännu kvar? Eller menar du det här med att du är kär och inte vet om hon är?
Efter vad du beskriver hur ni gjorde och satt så tycker jag det låter som att era kompisar ändå märker av nån sorts pirr er emellan, annars skulle de väl inte hållit på så där? Kan de veta något mera om hennes känslor än vad du vet? Kan hon ha pratat med någon av de andra och ev sagt att hon gillar dig? Hennes beteende tyder ju också på att hon kan känna något mera för dig än bara vänskap.
Många gånger kan det vara bäst att sätta korten på bordet, och prata genom vad man känner för en person. Kanske hon har pratat om den andra för att kolla ifall du skulle bli svartsjuk? Om ni inte har lika tät kontakt längre kan du ju bra höra av dig och börja med något i stil med: Jag har inte hört av dig på en stund, är det något som har hänt? Eller något liknande.
Risekn finns ju förstås om du är ärlig mot henne och bekänner dina känslor att hon drar sig undan eller att det blir lite underlig stämning mellan er, men tänk om hon väntar att du ska göra något eller säga något....
Som sagt var det är jätte svårt att ge ett bra råd till dig, det är ju bara du som vet hur nyanserna känts och hurudana vibbar du fått.
Jag hoppas att allt ska bli på bästa sätt och håller tummarna för att det ordnar upp sig.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna