Kärlek
27.02.2018
Hej, jag är 13 år och gillar en tjej och jag har berättat det åt henne, men jag vet inte om hon gillar mig, hur ska ja få reda på det? Stafs

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.02.2018
Hej Stafs!
Ja du, det här med kärlek är alltid lika knepigt, oavsett hur gammal man än blir. Just det där skedet när man inte vet om den som man gillar alls tycker om en tillbaka är alltid lika hemskt. Och det hör till. Men det finns ingen genväg runt det här. När man är yngre kanske man försöker hitta genvägar, som att be en kompis fråga henne vad hon tycker om en eller liknande, och visst finns det vuxna som försöker sig på liknande knep också. Men vanligtvis måste man ändå, på något vis, fråga henne direkt. Kanske kan man göra det genom att bjuda ut henne på dejt eller skicka hjärtan åt henne eller liknande, men på något vis måste man fråga vad hon känner. Och sedan bara hoppas att hon svarar positivt, att känslorna är besvarade.
Det var bra att du sade åt henne att du gillar henne, även om det var lite ovanligt att hon inte sade något tillbaka om hur hon känner. Men det kan exempelvis bero på att hon helt enkelt inte visste just då vad hon känner för dig. Om du gillat henne i hemlighet och på avstånd och sedan plötsligt en vacker dag bara berättade för henne att du gillar henne, så kan hon ha blivit så paff att hon helt enkelt inte fick ur sig något. Antingen för att hon ögonblickligen blev så chockad och blyg att hon fick hjärnsläpp ftersom hon inte visste vad hon tycker om dig, eller så för att hon inte visste hur man gör sådant här. Hon är knappast heller så erfaren inom kärleksområdet att hon med detsamma hittade de rätta orden. Om det är så det har gått till, så har hon ju fått lite betänketid nu och nu kanske hon vet vad hon tycker om dig.
En fördel är faktiskt här att när man vet att någon gillar en, så är det faktiskt lättare att bli kär tillbaka i den människan än vad det skulle vara att bli kär i en främling. Man börjar föreställa sig tex hur det skulle vara att vara tillsammans med den människan, hur det skulle vara att kyssas med honom osv, och då kanske man inser att hej, det skulle inte vara så dumt alls. I det här skedet är det såklart bra om hon ser dig ofta och lär känna dig bra, så ge henne gärna chansen att göra det. Minns bara att tjejer imponerar man inte på genom att vara cool eller häftig eller ha dyra saker eller ha en massa ljud för sig eller överträffa sina kompisar eller något sådant. Tjejer gillar när man är glad och charmig och rolig och snäll! På riktigt. Tror du en tjej skulle vilja ha en pojkvän som är fullt upptagen med att härja med kompisarna, skryta om sina saker eller prestationer på fotbollsplanen eller bara sitter och ser cool ut? Ne, tjejer vill för det mesta vill ha det trevligt och romantiskt med sin pojkvän.
Så nu måste du bara på något vis få ur henne vad hon känner för dig. Det kan vara så enkelt som att fråga rakt ut, men du kan också försöka mindre rakt på sätt, som att gå och sätta dig bredvid henne och se om hon verkar gilla det eller inte gilla det. Tittar hon mycket på dig och rodnar, fnissar och fixar med håret, så är det bra tecken. Om hon vänder kroppen mot dig när ni pratar med varandra, om hon frågar dig olika saker, om hon ler när hon talar med dig, allt det är bra tecken. Så nu håller jag bara tummarna att dina känslor ska vara besvarade!
Kram, Liselott