Kärlek
16.12.2019
Hej decibel, jag har ett problem. Jag och en kille har fått känslor för varandra och det var verkligen inte med avsikt att det skulle bli så. Vi träffades på en fest och hade genast ”kemin”. Allt låter som en saga ik men, killen har ett ex som är min vän och vi har varit vänner länge. Vi har inte jätte bra kontakt men inte dålig heller.
Så min fråga är: ska jag gå all in om hur jag och han känner eller ska ja avsluta det. Tjej som är olyckligtkär.

Ungdomsinformatör Ida svarar
19.12.2019
Hej!
Ifall din kompis får reda på att du och killen har på "g" ryktesvägen så kan hon känna sig sviken av dig. Om du är däremot ärlig mot henne och berättar vad du känner och vad han känner, så kan hon kanske ta det mycket bättre.
Innan du går vidare med killen eller att ni gör nåt/blir tillsammans, prata med din kompis. Jag tror att om du skulle vara i hennes sits så skulle du gärna också vilja att hon skulle berätta det till dig. Man behandlar vänner med respekt och jag hoppas även att hon behandlar dig med respekt!
Det är tufft när vänner blir ledsna eller att man själv blir ledsen, men kom ihåg att man är inte ledsen för alltid. Fastän man är osams en stund så betyder det inte att man är det för alltid, man kan reda ut saker och missförstånd.
Ta hand om dig! :)
Kram, Ida