Kärlek?
10.06.2022
Hej! Jag har varit singel så länge jag kan minnas, har haft ett såndä halv seriöst förhållande för typ 3 år sedan som inte varade så länge men annars inget. Jag har lätt att få upp ett öga för en kille men sen efter ett tag blir jag osäker om jag bara vill ha någon eller genuint tycker om personen. Jag är trots allt lite kär i kärleken. Att jag inte haft något ordentligt förhållande ännu stressar mig, flera av mina vänner har haft långa seriösa förhållanden medans jag still single å ha länge gjort. Jag har försökt på nån kille och sådär men misslyckats och sen är jag ganska ”tarkka” då det gäller killar ksk lite för mycket, dvs för stora krav att alla delar ska va 100% som jag tänkt (utseende,personlighet, fritid osv) . Vad ska jag göra för att inte stressa , vill så gärna ha en pojkvän jag också? Single

Ungdomsinformatör Kix svarar
13.06.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Jag kan förstå dendär längtan till att få ha en partner, någon som man kan dela vardagen med och mysa. Men samtidigt så blir det sällan heller bra att stressa över det, då finns ju också risken att man far lite med ”vem som helst bara” för att slippa vara ensam. Då är det mycket bättre att man som du redan har verkat insett (i och med att du frågar om det) försöker att inte stressa över saken, utan är öppen för kärleken och tar det när det kommer och när det faktiskt känns rätt! För det finns ju nog någon för alla :)
Jag tror det på ett vis är rätt bra att du nu lär dig att vara självständig. För en relation ska ju inte vara något som man är beroende av att ha för att klara sig i livet, utan den ska vara detdär ”extra” som man VILL ha. Det finns många människor som har väldigt svårt med att vara själva, speciellt de som alltid har varit i relationer ända sen de var i tonåren. Så det är en bra grej att lära sig stå stadigt på egna ben. Man pratar ju ibland skämtsamt om ”sin bättre hälft” och sånt, som får det lite att låta som att man som människa bara är halv tills man hittar en annan halva. Men så är det ju inte, relationer funkar bättre ju mer hel man själv är, och inte kräver att den andra personen ska komplettera ens brister. Att lära känna sig själv innan man ingår ett förhållande är bara en bra grej.
Du säger att du har höga krav. Det är inget fel på att ha krav, sålänge som man är öppen för att när kärleken väl kommer – när du verkligen kännnnner att nu är du förälskad – så då kan det bra vara att inte alla ens krav blir uppmätta men att det känns okej ändå, eftersom personen i sig känns rätt och värt det. För väldigt sällan (om ens nån gång) så kommer man hitta någon som till 100% är sådär som man fantiserat i sitt huvud. Alla har ju också lite sämre sidor, men det gäller att hitta någon som man tycker så mycket om att också de där sämre sidorna känns hanterbara och värt det för att få vara runt personen. Det kan ju bara vara så att du ännu inte hittat en sån person som känts värt det, så därför har det ”hakat upp sig” på något av dina krav.
Ibland kan det också vara så att fast man TROR att man vill ha ett stadigt förhållande så är man själv inte helt redo för det ännu. Då kan man också börja leta ”fel” i potentiella kandidater, helt enkelt för att det inte är dags ännu.
Oavsett orsaken till varför du ännu inte hittat någon som du vill vara i ett förhållande med, så kommer du nog att göra det – när tiden är rätt, du är redo, och personen känns värt det.
Tills vidare så kan du försöka investera den tid du har nu i dig själv, dina vänner, och din familj. För du har ju fina och värdefulla relationer i ditt liv nu också – även om det inte är romantiska sådana! Ibland undrar jag om vi inte ”hypear” kärleksrelationer lite väl mycket i västvärlden, istället för att vårda alla våra relationer.
Ett förhållande kan ta ganska mycket tid, så nu har du ju också mera tid att exempelvis lära dig nya saker, exempelvis bli bra på någon hobby, eller satsa på studierna. Varför inte ta dej själv på dejter, eller göra kompisdejter.
Ta ingen stress, du är så ung ännu och en parrelation kommer nog när den kommer! Njut av vardagen så gott det går, sätt din kärlek på dig själv och andra fina människor i din närhet, och var öppen för nya kontakter så händer det sen när det är dags.
Kram, Kix