Kärlek
13.08.2024
Vad ska man göra om man tycker om en kille men han är ilag med en annan tjej. Asså vill endå inte försöka sabba för dem men endå vill jag ha han så mycket. Han är det enda jag kan tänka på. Komplicerat
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
14.08.2024
Hej!
Tack för din fråga. Det låter som en besvärlig situation. Man kan inte alltid kontrollera vem man får känslor för och det är aldrig något man behöver känna skam över. Du känner det du känner och det är okej.
Eftersom han är i ett förhållande redan är det tyvärr inte mycket du kan göra åt saken. Jag tror att det bästa du kan göra i nuläget är att acceptera det du känner och sedan försöka ta lite distans till honom och fokusera på dig själv och sådant du tycker att känns meningsfullt. Du får såklart tänka på honom men försök att inte bygga upp för höga förhoppningar på att ni ska bli tillsammans i nuläget eftersom du riskerar att såra dig själv.
Du kan försöka fundera på vad det är du gillar med den här killen. Är det hans utseende, hans personlighet, hans energi osv? Försök sedan blicka utåt och söka efter liknande drag i andra killar. Kanske det finns någon annan kille som liknar honom till sättet som är singel. Är det någon du skulle kunna tänka dig att satsa på?
Ibland måste man bara vänta ut sina känslor. Det kan kännas jättetung ett tag men en vacker dag tänker du kanske inte lika mycket på den här killen längre. Under tiden kan du som sagt fokusera på dig själv och ditt eget liv. Försök hålla dig sysselsatt med sådant som känns roligt för dig. Då lämnar det mindre tid över att fundera på den här killen. Finns det något du kan prata med om dina känslor? En vän, ett syskon, en förälder eller någon annan trygg person i ditt liv? Det är lättare att hantera sina känslor om man får tala ut om dom och får stöd av personer i sin närhet.
Du behöver som sagt inte känna någon som helst skam över dina känslor. Det är ju jättefint att du har kärlekskänslor och kan förälska dig i en människa. Det råkar nu bara vara lite oturligt att just den här killen är upptagen för tillfället. Men kom ihåg att kärlek är okej även om den inte leder till ett förhållande. Kärlek kan också kännas på avstånd även om det kan göra ont inombords. Men du kan vara säker på att du kommer förälska dig flera gånger under ditt liv. Ibland är kärleken inte alltid besvarad men förr eller senare kommer den att vara det. Lita på det!
Kram,
Rosanna