kärlek
26.09.2024
hej det är så att jag gillar en person men jag vill inte berätta de åt henne för hon är tillsammans med en kille.
jag har tyckt om henne super läääääääääänge nu vad tycker ni att jag ska göra, borde jag berätta eller hålla inombords?
dock rädd att hon ska skämta om det de tror jag inte men de är min worst fear, min vän å jag delar säng om hon sover över å jag får sådan himmla pirr i magen å vet inte alls vad ja ska göra, förut bruk hon ge mig (_hemliga rutan_)eller sitta på mina lår '' I am a child of God John 1:12''
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
27.09.2024
Hej!
Jag förstår att det här är en jobbig och förvirrande situation. Det är inte alltid så lätt att veta vad man ska göra med sina känslor speciellt när man inte är helt säker på vad den andra känner.
Eftersom den här tjejen är i ett förhållande finns det tyvärr inte särskilt mycket du kan göra för tillfället. Du har såklart alltid rätt att vara ärlig med dina känslor och det är upp till dig att göra det som du själv vill och det du tror att skulle gynna dig och ditt välmående mest. Men tyvärr är det inte sagt att det kommer förändra känslorna hon har för sin pojkvän. Det finns även en liten risk att din ärlighet kommer förändra hur hon ser på er relation och det är svårt att säga exakt hur hon kommer reagera. Du måste själv avgöra ifall det känns som att det trots allt är värt ett försök.
Innan du berättar om hur du känner kan du t.ex. försöka prata med henne om er vänskapsrelation och fråga henne vad er vänskap betyder för henne. Om det känns lämpligt kan du även fråga ifall hon någonsin känt att ni hade kunnat bli något mera. Du kan försiktigt fråga lite om hennes kärleksrelation och hur hon ser på framtiden med sin pojkvän. På basen av det hon berättar för dig kan du få en lite tydligare bild av hennes känslor och tankar. Då är det lite lättare för dig att ta ett beslut kring vad du ska göra. Du kan alltså närma dig det här ämnet på andra sätt innan du säger att du gillar henne.
Oavsett vad du väljer att göra är det aldrig bra att hålla såna här saker inombords och lämna ensam med sina tankar, du skulle absolut behöva få prata med någon om dina känslor och din situation. Du är inte ensam! Om du får tala med en trygg person kommer det också hjälpa dig att förstå dina känslor bättre och lära dig hur du ska hantera dom på bästa möjliga sätt. Det kan även hjälpa dig att få lite klarhet kring hur du vill hantera hela situationen.
Du kan t.ex. vända dig till din skolkurator eller din skolcoach, en vän, dina föräldrar, ett syskon, en annan släkting eller någon trygg vuxen som du litar på. Du kan även ta kontakt till Ärligt talat-chatten där du kan chatta anonymt med professionella som kan vägleda dig och stöda dig i din situation.
Det går tyvärr inte att kontrollera vad en annan människa känner och ibland blir kärleken inte besvarad på det sättet man skulle önska. Det kan göra väldigt ont inombords och det får det göra också. Det är helt mänskligt. Försök lita på att du nog kommer klara dig oavsett vad som händer. Du är så mycket starkare än du tror och du är precis den du ska vara! Var stolt över dig själv och ge dig själv kärlek, det förtjänar du!
Kram <3
Rosanna