Kärlek
07.10.2024
Hej! Jag tycker om en flicka men hon bor i sverige. Vi är båda 14 år och jag undrar hur jag kan starta en konversation med henne. bob
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
07.10.2024
Hej!
Tack för din fråga. Nu vet jag inte riktigt hur ni känner till varandra eller hur du fått upp ögonen för henne? har ni träffats någon gång i verkligheten eller online? Vet hon vem du är? Vet du vem hon egentligen är? Har ni någonsin pratat med varandra?
Hur som helst kan du börja med att följa henne på någon social media (om du inte redan gör det). Det lönar sig kanske att vänta med att ta kontakt tills hon börjat följa dig tillbaka, efter det kan du börja med att säga hej och berätta lite om vem du är och varför du tar kontakt med henne. Om hon svarar kan du fortsätta med att fråga hur hon har det eller fråga vad hon gör. Försök hitta saker som ni har gemensamt t.ex. hobbyer, musiksmak, filmsmak, fritidsintressen osv. När ni hittar något som ni har gemensamt brukar konversationen börja flyta på lite smidigare.
Kom ihåg att ställa frågor och verka intresserad av vem hon är som person, var dig själv och våga vara ärlig med dina tankar och känslor.
Kom ihåg att alltid hålla dig själv trygg när du pratar med en person online. Om du inte träffat den här tjejen i verkligheten kan du aldrig vara 100% säker på att hon verkligen är den hon säger att hon är. När ni fått lite mer kontakt kan du t.ex. föreslå att ni tar ett videosamtal så att du verkligen får se henne.
Skicka aldrig personlig information (adress, personnummer osv) till en person på nätet, skicka heller aldrig någon nakenbild (speciellt inte där ditt ansikte syns) oavsett om du skulle få en nakenbild av henne eller om hon skulle be dig skicka en. Det är tyvärr allt för vanligt att unga personer blir lurade på sina nakenbilder av vuxna som låtsas vara tonåringar, därför vill jag vara extra tydlig med det här! Skulle något sådant trots allt hända är det viktigt att komma ihåg att det INTE är ditt fel och du har absolut ingenting att skämmas för. I såna fall ska man direkt berätta för antingen föräldrarna, skolkuratorn, skolcoachen, en lärare man litar på eller någon annan trygg vuxen i ens närhet. Eller så kan man vända sig direkt till brottsofferjouren.
Kram och lycka till <3
Rosanna