Kärlek
25.01.2025
Jag har jättesvårt att bli på riktigt kär. Senaste gången jag faktiskt var ordentligt kär i någon så jag fick fjärilar i magen av att prata med dem och tänkte på dem hela tiden och inte tvingade mig själv att bli kär i dem var på sexan. Nu för tiden blir jag kär i någon på avstånd och börjar fantisera en personlighet åt dem men sen när jag väl pratar med dem slutar jag gilla dem med det samma och känner inte fjärilar i magen över huvud taget. Vad kan detta bero på? Är det något fel med mig? Alla andra av mina vänner blir hela tiden jättekära i nya personer och deras personligheter men inte jag. H
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
30.01.2025
Hej,
Tack att du skriver in. Först och främst vill jag säga till dig att det absolut inte är något fel på dig. Det är fullständigt normalt, och även hälsosamt, att man inte blir kär i sådana personer vars personlighet man inte tycker matchar ens egna. Det betyder inte att det handlar om dåliga personer, utan enbart att deras personlighet inte passar så väl ihop med din. Vi har alla våra preferenser då det kommer till framtida partners, och så ska det vara. Det är även normalt att bli kär i personer på avstånd och att man i sådana fall låter fantasin flöda fritt, men att de känslor sedan avtar då man lär känna personen bättre och märker att personen inte motsvarade de förväntningar man hade. Detta är snarare ett tecken på att du vet vad du söker och det är absolut ingenting fel med det. Du är inne på rätt spår, kärleksförhållanden är så mycket mera än bara utseende. Man bör också trivas ihop, känna sig trygg i varandras sällskap och kunna ha roligt tillsammans.
Att vara kär är en härlig känsla, men man kan tyvärr inte styra sina känslor. Det går inte att tvinga sig bli kär i någon, även om man hemskt gärna skulle vilja det. Du kommer nog att känna fjärilar i magen igen bara du hittar en person vars personlighet matchar din. Jag kan bra förstå att det känns frustrerande när dina vänner lätt blir kära i nya personer, men jag vill ändå påminna dig om att du inte har bråttom någonstans. Du är trots allt ännu väldigt ung och har gott om tid att hitta kärleken. Det är inte värt att inleda ett förhållande enbart för att “alla” andra är i förhållanden. Det får ta den tid det tar för sedan då du väl blir kär på riktigt så kommer det att kännas så otroligt härligt och betydelsefullt.
Tro på dig själv - du duger just så som du är <3
Kram, Lila