Kärlek och hopplöshet
23.08.2024
Heej! Jag har ställt några frågor tidigare som Kix har svarat på. Jag har dock frågat under lite olika identiteter varje gång, men du kanske ändå känner igen mig. Jag har skrivit förut om sorg kring vänner som varit i relationer och att jag känt mig ensam i det. Nu tycker jag inte att det är så jättejobbigt längre, däremot har jag en period just nu då jag är väldigt ledsen över att jag själv aldrig varit lyckligt kär. Det gör SÅ ONT. Jag har varit i en relation med en kille för 7-8 år sen (är 28 nu) men jag har sedan 4 år tillbaka vetat att jag antagligen är lesbisk. Och sedan det gått upp för mig att jag antagligen är det... Lesbisk alltså.
Har hela mitt vuxna liv varit i en sorg i princip. Iallafall haft en ständigt närvarande sorg i bakgrunden. Jag har haft känslor för så många tjejer, men aldrig någonsin har det blivit något. Jag har tvivlat så otroligt mycket på mig själv och mitt eget värde för jag har bara fått nobben gång på gång på gång... Jag orkar inte ha det så här mer. Jag vet inte hur jag ska orka fortsätta leva, så känns det ibland när denna sorg ger sig till känna. Jag vet inte om det är något grundläggande fel på mig? Är jag oattraktiv? Skrämmer jag iväg andra? Jag vet inte vad det är frågan om.
Eller jo, jag har varit rädd för att dejta och flirta. Jag är jättebra på vänskapsrelationer, det kommer helt naturligt för mig och jag blir snabbt nära vän med andra. Jag har verkligen superbra vänskapsskills. Har så bra vänskapsrelationer verkligen, och jag investerar så mycket i dem. Men jag har liksom inte sett mig själv som en sexuell person förrän ganska nyligen, på grund av låg självkänsla antagligen. Jag har hela tiden trott att jag inte är tillräckligt cool, intressant och bra för att någon ska bli kär i mig. För att en tjej ska bli kär i mig. Så jag har försökt kompensera på olika sätt genom att försöka förbättra mig själv. Skaffa fler erfarenheter, fler hobbys, varit mer och mer aktiv, you name it.
Men i mars-april 2023 började jag i KBT och utmanade alla negativa tankar jag hade om mig själv. Jag har verkligen gått till botten med mitt känsloliv och ungefär ett år senare, våren 2024, kunde jag känna genuint att jag var bra och värd kärlek. Att anledningen till att jag inte träffat någon än är att jag haft otrygg anknytning och dragits till otillgängliga personer. Jag började tänka så konstruktiva tankar, släppte de sista av mina självtvivel och började leva på riktigt. Njuta av hela mitt liv och bli helt nyfiken. Jag har varit i en massa spännande möten, vågat ta många risker och om en vecka ska jag bo utomlands i nästan 5 månader vilket ska bli otroligt spännande. Det är faktiskt en dröm som går i uppfyllelse!
Jag har levt in i mina relationer fullt ut, uttryckt ömhet och kärlek och verkligen varit i mina känslor. Jag har varit hela mig. Mer levande har jag nog aldrig känt mig. Jag har passioner och intressen och vaknar nyfiken varje dag! Varje dag är så värd att leva! Det låter klyschigt men det har verkligen varit så. Sen har jag ju inte varit glad varenda dag, det är ju ingen människa, men jag har alltid vaknat med en större eller mindre nyfikenhet eller något slags driv. Jag har fått en sån optimistisk tro på livet, på det stora hela i varje fall.
Ändå slår min önskan om romantisk kärlek aldrig in. Nu har jag levt i flera månader utan att känna särskilt stark längtan efter det, för jag har kunnat få utlopp för mina känslor och behov på andra sätt. Jag har verkligen lärt mig att jag inte måste ha romantisk kärlek för att tycka att mitt liv är spännande, intressant och värt att leva. Mitt liv har varit helt komplett ändå. Och ÄNDÅ...
Så känner jag en sådan stark längtan just nu. Jag försöker att inte bli arg på mig själv och banna mig själv, men jag FÖRSTÅR verkligen inte varför det är så svårt för just mig. Det känns som att det är mitt öde. Jag har verkligen i många fall slutat att tänka att jag är ett hopplöst fall och istället börjat tänka att man aldrig vet, att bara för att man aldrig upplevt något behöver inte det betyda att man aldrig kommer få det heller... Väldigt bra och snälla tankar. Men nu är det som att jag är tillbaka på ruta 1 och jag vill bara ge upp allting. Det är så himla surt för jag har verkligen kämpat och kämpat för att få en bättre relation till mig själv, för att bli mer närvarande och sårbar i mina vänskaps- och familjerelationer, för att utforska mina rädslor, för att välja nyfikenheten och glädjen och jag har känt mig sååå uppfylld och glad och levande under så lång tid nu och verkligen förändrat min syn på mig själv i grunden. Det finns så mycket spännande i det stora och det lilla i livet. Det krävs så lite för att jag ska känna mig tillfreds och nyfiken.
Men tydligen är det ÄNDÅ inte nog. Hur ska jag kunna fortsätta på en bra bana och inte ge upp? Hur kan jag vara så älskad som vän och så är det ingen som ser mig på ett romantiskt sätt, iallafall ingen som jag själv är intresserad av på det sättet? Jag har till och med börjat ta lättare på flirtande och blivit mer lekfull och allt. Jag känner inte att det finns några hinder kvar nästan. Det är bara att köra, liksom. Inget att förlora. Men då undrar jag istället om jag är för mycket? Jag vet inte, något fel måste det ju vara på mig? Eller? Jag önskar att någon bara kunde säga det rakt ut: du kommer aldrig finna kärleken. Ingen vill vara nära din kropp. Detta har jag ju också fått motbevisat för mig för det har ju faktiskt funnits personer som varit intresserade på det sättet, men det har av olika anledningar inte klaffat i slutändan.
Hjälp mig, ska jag leva med denna sorg i resten av mitt liv? Den här resan jag gjort med mig själv jag ju verkligen inte varit förgäves eftersom jag känt mig så mycket mer levande och närvarande i allt jag gör och det har gett mig så mycket i alla mina andra relationer. Men det har ju inte lett till det jag önskar mig mest av allt: en kärleksrelation.
Jag har skämts så mycket över detta i så många år. Nu gör jag inte det längre, för det mesta. Men jag vill ändå liksom få bevis för att jag är en person man kan bli förälskad i. Jag vill också få uppleva alla de där härliga känslorna. Jag trodde att den längtan skulle försvinna om jag bara fyllde mitt liv med andra meningsfulla och spännande saker, men nej. Längtan kvarstår ändå. Det känns som att jag står utanför något som resten av samhället har.
Jag trodde att om man bara lär sig bli lycklig och tillfreds på egen hand så skulle man inte längta mer. Att en längtan efter romantisk kärlek bara är ett symptom på ett otillräckligt liv. Så är det inte. Jag vet att det finns många personer i relationer som lever tråkiga liv. Mitt eget liv är allt annat än tråkigt. Jag träffar ofta nya människor. Och ändå känns det så så så uppgivet allting. Vad ska jag göra för att inte förlora tron? Eller ska jag acceptera möjligheten att jag aldrig kommer träffa någon, och på så sätt komma till ro, för att jag slipper tänka på det mer? Eller vad ska jag göra? Mitt liv blir bara bättre och bättre men jag har väl bara en sån otur då... Alla människor lever ju med NÅGON sorg, detta kanske bara är min livssorg då? Åh, jag längtar så mycket efter att få leva ut min sexualitet och känna mig levande på det sättet fullt ut... Suck.
Vill Kix svara på detta igen? Du är så klok och bra Stora kramar M

Ungdomsinformatör Kix svarar
03.09.2024
Hej fina M, kul att höra av dig igen. :)
Vad bra om det har börjat kännas mindre jobbigt att dina vänner är i relationer, fast det givetvis ibland ändå påminner dig om sådant som du själv saknar och längtar efter.
Det är helt okej att du känner så som du gör - att du är sorgsen och känner ett eko i dig efter kärleken.
Det kan ju också (som du vet) ta några år att bli mera på det klara med sin egen läggning, speciellt om man är något annat än straight eftersom det är straight samhället antar en vara. Det kan till och med kännas som att man "gått miste" om tid som gått ut på att komma fram till vad och vem man är, tid som det kan kännas som att en del andra "har från början". Det kan kännas orättvist. Men kom ihåg att allt grubblande och funderande också format dig till en klok och livsbejakande djup individ, och det är jag säker på att kan vara en bra sak, och att det är egenskaper som andra kan och kommer att tycka väldigt mycket om i dig.
Jag vill på inget vis förminska din sorg, för som sagt - du har all rätt till att känna dina känslor, och känna att en kärleksrelation saknas dig något så innerligt. Men jag vill också påminna dig om att du ännu är UNG. Det västerländska samhällets ideal försöker ibland lura oss att allt som vi "ska" lyckas med och göra här i livet ska hända i 20-årsåldern "för sen går det bara utför". Det är inte sant, människor gör saker i hemskt olika tempo och ordning. För vissa händer de flesta livsmilstolparna tidigt i livet (och sen kanske det står rätt "stilla" ett bra tag), för vissa sker livet i ganska jämna vågar, och andra uträttar sina stordåd på livets höst. Och varje människas stig är lika okej oavsett hur den är formad.
Det jag vill säga med det är kanske att du har mycket kvar av ditt liv som du inte vet något om - och bara du orkar hållas nyfiken och öppen så kan verkligen vad som helst hända. Jag vill helt enkelt inte att du ska tappa hoppet, samtidigt som jag också förstår att det är tungt att känna att det liksom aldrig riktigt klickar med någon.
Var försiktig med att tänka att det skulle vara något direkt FEL på dig. Som du skriver så har du jättebra vänskapsskills. Det tyder på att människor har lätt för att tycka om dig. Alltså är det inget grundläggande fel på dig. Det att en romantisk relation inte utvecklats kanske snarare bara tyder på att du inte har hittat rätt person för just dig, på det romantiska planet. Det betyder inte att en sån person inte skulle finnas.
När man gillar andra tjejer så kan det på många vis också kännas svårt att flirta och visa intresse på ett vis som är tydligt att "hej jag gillar dig på ett gay vis nu och inte bara som kompis" (utan att säga så rakt ut då haha) . För tjejer tenderar ju överlag att exempelvis ge mycket komplimanger. Det kan vara frustrerande. Jag vet inte om jag personligen överlag är jätteförtjust i dejtingsidor och dylikt, men den fördelen har de ju iaf att man vet på förhand om båda söker något mer än vänskap, och om båda parter är intresserade av tjejer. Har du testat använda sådana, eller vill du hellre att kärleken ska uppstå mera organiskt?
Du skriver senare i din text att du blivit öppnare med att flirta och vågat vara mera lekfull, så det är ju kul, en ny sida som öppnas upp och kan utforskas. Men du skriver också "Det är bara att köra, liksom. Inget att förlora. Men då undrar jag istället om jag är för mycket?". Där är mitt enkla svar nej, för du ska ändå inte vara med någon som tycker du är för mycket, alltså ska du inte från början förminska dig själv!
Det är verkligen helt super att du gått i KBT - som du skriver så låter det som att många av dina tidigare negativa tankar kring dig själv kan ha varit bottnade i en lite svajande självkänsla.
Något av det attraktivaste en människa kan inneha så är ju dessutom en säkerhet i vem de själva är. Det tenderar att synas i ens utstrålning. Så det är ju liksom en liten extra bonus av att ha gått i terapi haha. :)
Det låter som att du fick se en helt ny sida av dig själv under våren! En sida som du kanske alltid anat där under men inte vågat tro på. Nu vet du att den sidan också finns i dig, och alltid kommer finnas där någonstans, även om du ibland kanske vacklar till i perioder (såsom det hör till att människor gör).
Det låter som att du har lite vacklande tankar nu, men försök att hålla fast vid vilka andra uppfriskande upplevelser ditt nya sätt att tänka har gett dig, även om själva kärleken ännu inte uppenbarat sig. Som du också antyder så är det ju värt att fortsätta försöka vara genuin i dina människomöten också bara på grund av att det ger dig så mycket mera överlag.
Obs! Jag vill återupprepa att jag inte säger att du inte får vara ledsen och känna längtan, det får du absolut och du ska känna dina känslor om det är så - men jag menar att kanske sorgen och längtan också kan få kännas vid och bejakas ibland men att det ändå i det stora hela kunde samexistera med allt det där andra, det där fina och bra? Som du själv säger, ingen människa är glad varje dag (eller ens varje vecka nödvändigtvis).
Ingen av oss människor kommer att uppnå ett liv där vi hela tiden har balans och saker känns givande och bra - det kommer nereperioder, som vi måste handskas med. Och åtminstone så har ju du gjort något konkret med dig själv i hur du handskas med saker, exempelvis i och med alla lärdomar som KBT har gett dig.
Du skriver "ska jag leva med denna sorg i resten av mitt liv?". Jag tolkar det som att du förutom din längtan efter en kärleksrelation i detta nu, och sorgen det innebär att inte få vara nära någon på det viset, också tampas med rädslor för att detta inte ska ändra i framtiden. Fråga: Hur stor del av din nuvarande besvärande loop av tankar och känslor sitter i just rädslor för framtiden, och hur stor del sitter i de känslor som du har kring det faktiska nuläget? Jag tror att rädslorna kring framtiden kan vara en ganska svår del av det hela? Plus eventuellt en liten bakomliggande stress av att vilja kunna ta igen svunnen tid? Eller?
Det är jättebra att du för det mesta inte skäms över detta längre, för det är ju inget fel i sig på att vara singel. Jag kan dock förstå att en del av dig trots detta söker den där bekräftelsen, att få veta säkert att det nog går att bli förälskad i dig också, och att du också har möjlighet att ha en kärleksrelation.
Försök här också fundera på följande: Hur stor del av dina nuvarande känslor handlar om att du skulle vilja ha en faktisk kärleksrelation i detta nu, och hur stor del handlar om att du helt enkelt skulle vilja veta säkert att det är möjligt för dig?
Ursäkta om jag ställer kvistiga frågor :D Jag antar att det rör sig om båda dedär sakerna, men jag tänker det kan vara intressant att fundera på ändå.
Jag tycker för övrigt det är bra att du bygger på dig själv och ditt liv, trots din sorg och längtan, istället för att trampa på stället och vänta.
Det är en av ödets ironier egentligen, att det finns många människor som känner sig lite instängda i sina relationer och inte känner att de vågar/kan leva ut för att de "växt fast" i sin partner. Och sen finns det tvärtom människor som du som vågar prova på saker och kasta sig in i äventyr - men som lider av att de inte har någon att dela allt med.
Tänk tillbaka på hur mycket du har åstadkommit på ett år. För att inte tala om två år. Hur mycket som har ändrat. Både inuti dig och utanför dig. Tänk allt som kan ändra igen på kort tid. Kärlek är en av de där sakerna som verkligen kan dyka upp när och där man minst anar. Därför kan det ibland också vara klokt att inte söka efter den, utan låta den hitta en istället. Mycket lättare sagt än gjort, visserligen :)
Och hey, grattis till din kommande utomlandsvistelse! Det kommer säkert bli en sjukt häftig upplevelse med nya lärdomar!
Ibland om man känner sig låst i en situation (eller i tanken) så kan det göra riktigt gott med ett miljöombyte som ger nya perspektiv.
Jag ska på tal om det passa på att säga att jag också kommer fara utomlands (Sydamerika) under hösten, och har även tagit tjänstledigt från Decibel i ett år för att satsa på min andra yrkesbana (dansen). Därför kommer jag inte att svara på frågor nu i ett år, men jag ska ännu ta mig an din andra text som du skrev in hit (blir dock imorgon). Du får givetvis ändå skriva åt oss i fortsättningen om du vill, så tar en av mina kollegor och svarar :) Jag har dock tyckt det har varit givande att skriva med dig!
Jag känner att jag kanske inte riktigt lyckades ge dig några direkta svar denna gång, bara mera motfrågor (och eventuellt har jag repeterat sånt jag sagt redan förut), men kanske hittar du ändå några ledtrådar som kan ta dig vidare eller åtminstone ge en liten lite smula tröst.
Jag önskar dig allt gott!
Kram, Kix