Kärleks drama
05.10.2022
Hej! Jag e kär i en pojke som går i min bästa väns klass. Och jag vet inte vad jag ska göra för han är kär i en tjej som går i åttan. Å jag tror dom har varit ihop också. ...

Ungdomsinformatör Kix svarar
13.10.2022
Hejsan fina du, tack för din fråga!
Ursäkta att du fått vänta nån dag extra på ditt svar, vi har haft mycket på gång på Decibel på sistone men nu börjar vi få mer tid att ta ikapp :) Hoppas du ännu hittar hit tillbaka till ditt svar fast det är många frågor att skrolla genom.
Jag kan riktigt bra förstå att situationen känns jobbig för dig. Det är ganska mycket tudelade känslor, eftersom det å ena sidan är en fin känsla att vara kär, men å andra sidan kan göra ont i hjärtat att vara kär ifall man vet att det inte är besvarat.
Hur vet du att han är kär i en tjej på åttan, har du hört det av någon annan, eller av honom själv? Det finns inte så mycket man kan göra åt någon annans känslor, så det enda man egentligen kan göra är att ge det tid, och ta hand om sig själv. Ifall känslorna inte blir besvarade så brukar de efter ett tag gå om av sig själv, tills dess ska man vara lite extra snäll med sig själv.
Ifall du ändå är lite osäker på ifall han tycker om någon annan (ifall du hört det löst ryktesvägen och inte direkt från honom) så kan du ju överväga att prova närma dig honom lite för att se ifall han får upp ögonen för dig.
Typ söka hans ögonkontakt, säga hej till honom när du ser honom, försöka vara mer på samma ställe som honom, prata med honom när du kan (antingen irl eller i skolan, eller båda), ge komplimanger, och så vidare.
MEN, ifall det är så att tjejen tycker om honom också, så då är det förmodligen bäst att inte göra några närmanden mot honom, speciellt ifall tjejen är din vän. Så att det inte blir något ”triangeldrama” om saken. Om hon är din vän så kanske du kan fråga henne ifall hon gillar honom (men du behöver inte göra det om det känns konstigt, eller som att ni inte är tillräckligt bra vänner för att fråga sånt)..?
Men som sagt, kom ihåg att det är viktigt att ta hand om sig själv också såna här gånger, för det kan vara tungt att vara kär i nån ifall de verkar upptagna på andra håll. Men tillåt dig själv ändå att fantisera om den andra ifall det känns bra, för fantisera får man, och känslorna som kommer av förälskelse kan ändå vara ”uppiggande” och fina att ha. Oavsett hur det hela blir nu, så är jag säker på att du ännu kommer hitta någon som kan besvara all den kärlek som du har att ge <3
Kram, Kix