Kärleks problem
08.10.2024
Jag har varit kompis med en kille när jag var liten men när vi blev äldre växte vi ifrån varandra. Vi har snäppat hela sommaren och kollat på varandra när vi har haft chansen, men nu när vi har börjat skolan gick det bra men allt började med att han blev sjuk han var borta en vecka och nästa veck blev jag sjuk så vi såg inge varandra på 2 veckor. När jag kom tillbaka till skolan så kollade han inte alls på mej han hade slutat snäppa med mej och jag fick inget täcken eller något. Han har kollat lite på mej nu men inte lika mycket som förr han snäppar ännu inte med mej jag tyckt ju jätte mycket om honom!! Vad ska jag göra jag vill att han ska veta att jag bryr mej men jag vågar inte prata med honom. Puss
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
09.10.2024
Hej!
Tack för din fråga. Ursäkta att du fått vänta så länge på ditt svar.
Vad jobbigt att något som började så bra inte längre håller samma mått som tidigare. Jag förstår verkligen hur förvirrande och irriterande det måste vara.
Det är helt förståeligt att ni kom lite av er med kommunikationen när båda var sjuka och inte fick chansen att ses. Det låter som att ni båda nog är intresserade av varandra men inte riktigt vet var ni står i er relation. När det känns oklart var man har varandra kan det ibland kännas tungt att prata. Det är också helt förståeligt att ni hade mer tid och energi för att prata under sommarlovet men nu när skolan har börjat igen kan det hända att det helt enkelt inte finns lika mycket tid och ork att skicka hela tiden.
Därför skulle det kanske vara bra om ni kunde försöka ha mer kontakt under skoldagen. Kan du t.ex. börja med att försöka hälsa på honom när ni går förbi varandra i korridoren? Eller att du bara försöker få ögonkontakt med honom och le. Du kan även ta hjälp av dina vänner och föreslå att ni tillsammans försöker närma er honom och hans kompisar under skoltid. Man är oftast starkare och modigare i grupp. Finns det något ställe där ni kan ses efter skoltid, t.ex. en ungdomsgård eller liknande? Det skulle vara ett bra ställe att umgås tillsammans på ett avslappnat och naturligt sätt. Om ni t.ex. åker med samma buss kan du även försöka sätta dig nära honom eller bredvid honom och försöka få kontakt på det sättet.
Du kan även skicka till honom och fråga om han skulle vilja hänga efter skolan någon dag eller om han skulle vilja sitta tillsammans på bussen. Det är ett jättebra sätt att visa en person att man nog är intresserad. Jag förstår att såna här saker kan skapa mycket nervositet men det vore bra om du kunde ta mod till dig och utmana dig själv genom att visa eller berätta för den här killen att du är intresserad. Om man inte tar såna här steg är det tyvärr stor risk att förhållandet inte riktigt leder någon vart och rinner ut i sanden. Om båda bara väntar på att den andra ska ta det första steget. Det kan ju hända att den här killen är precis lika nervös som du och helt enkelt inte vågar göra något mer före han vet med säkerhet att du också är intresserad.
Det värsta som kan hända är att du får ett nej, även om en sån sak kan kännas jättejobbig och göra väldigt ont i själen är det ändå bra om du vågar visa vad du vill och vad du känner. Då kan du i alla fall vara stolt över att du var modig och tog en chans. Oavsett vad som händer kommer det att göra dig starkare och modigare i slutändan.
Kram och lycka till <3
/Rosanna