kärleksdrama
27.11.2024
Hej!
jag har problem med kärleken. Hela grejen började i Januari 2024 och jag fick reda på att en kille gillade mig via en kompis, och då lag jag till han på snap, och vi börja snapa sådär lite smått. Först visste jag inte riktigt vad jag kände för han, eller jag tyckte han var jättesöt och så men ja visste int riktigt om jag gillade han som kärlek alltså ja menar som att vi skulle kunna va tillsammans, Vi skrev ingenting men vi snapade ganska ofta facepics när vi log och så höll det på ett tag, och för varje dag som gick började jag gilla han mer och mer och tills sist var jag jättekär i honom, så vi började skriva lite smått typ såhär ”godnatt” ”godmorgon” och ”vad har du gjort idag”. Det skrev vi typ varje dag och vi skrev lite sådär hit och dit olika grejer av varandra för att kära känna varandra bättre, och vi gjorde det sen en dag så fråga han om jag gillar nån och då sa jag att jag gillar han och han sa att ha gillar mig också, och jag blev jätteglad för jag har aldrig varit med om att jag gillar nån som gillar mig tillbaka så jag var inte van vid det och det kändes väldigt bra och spännande, för jag tänkte att det var ett början på något bra. Vi fortsatte nog med att skriva lite och så men jag var väldigt blyg så jag vågade inte riktigt fråga av han så mycket och jag var väldigt osäker om han faktiskt gillade mig påriktigt. Sen plötsligt Började han snapa mindre å mindre med mig och till sist slutade han skicka bild av Ansiktet så jag frågade av han om han gillar mig mera och så svarade han ”tyvärr så gör jag inte det”. och då blev jag väldigt ledsen och det är ju inte så konstigt men det ja undrade bara var typ vad det var som gjorde att han slutade gilla mig för att jag tyckte att vi hade bra. Av nån konstig anledning så ville jag inte släppa han så ja fortsatte att gilla han och jag tänkte att jag väntar tills han vill vara med mig igen. Vilket var onödigt av mig.. då var det Maj 2024 alltså det hade då gått en månad sen han inte gillade mig mera, och det råkade sig att både han och jag var på samma storsamling, alltså det var en samling me massa folk, och det var faktiskt första gången vi såg varandra i verkligheten och jag tänkte när jag såg honom bara att ”han är en så fin kille hur kan jag ha mistat honom” och det var jobbigt men ändå inte för jag var så kär i honom så jag tänkte inte så mycket på att han inte gillade mig, och vi fick ögonkontakt några gånger och hans leende var så fint och det var något speciellt med honom när han kolla på mig jag såg det i hans ögon, och jag började få ett hopp om att han kanske gillar mig igen ändå när han nu har fått se mig i verkligheten.. och mina vänner höll på att säga till mig att jag ska fara å prata med honom och att vi behöver prata och jaa en massa såna saker, och de sa att man ser att han gillar dig, och att typ vem som helst kan se att han vill va me dig, men ja tänkte ändå att nej, jag vill inte det och det kommer blir jättestelt och jag kommer inte få ur mig några ord, men till sist så hade de tvingat både han och jag att prata med varann och det var kanske runt 20 stycken som stod omkring och lyssnade så jag kände mig obekväm och det vi gjorde var att vi frågade varann massa frågor och vi log mot varann och typ sådär ”småflörtade” eller ja va man nu ska kalla det. Sen till sist när vi inte hade mera att prata om så sa vi hejdå ti varandra och det kändes väldigt bra för mig och det kändes som att han gilla mig igen och sek resten av den kvällen så var han i närheten av mig helatiden och kollade på mig lite speciellt och log. Men sen dagen efter så skrev han till mig på snap ”Jag vill inte prata med dig eller vara med dig för tyvärr gillar jag dig inte på det sättet”. och då blev jag jätteledsen igen och allt kändes bara skit och jag bestämde mig för att släppa den här killen för att ja har ändå ingen chans på han mera. Så jag försökte och försökte göra ALLT för att få bort han ur mitt liv men det gick inte. han hade gått vidare och skaffat sig ny tjej. men ändå kunde ja inte släppa honom, jag blocka han överallt och gjorde allt för att få bort han men som sagt det var omöjligt. Sen så hade han dumpat sin nya tjej och han lade till mig på snap och vi började snapa men bara typ takbilder och sånt, osen efter typ en månad tog han bort mig och då var det i slutet av Augusti 2024 och vi skulle börja skolan (vi går i olika skolor). vilket gör att vi inte kommer att kunna se varandra på jätte länge, (det hade varit flera såna här storsamlingar som bara är på sommaren som vi hade varit på både han och jag men vi bara typ dissade varandra) sen forsatte jag att gilla han och jag fick en tanke om att han är den rätta och det känns som att det ska vara han och jag, och jag kunde inte sluta tänka på det, och allt kändes helt omöjligt utan honom i mitt liv och det köndes som att livet gick sämst utan han och jag blev bara mer och mer kär i han så ja kunde inte hålla mig mera så jag lade till han på snap igen och vi började snapa bara väldigt tråkiga bilder men det kändes som en lättnad när vi hade varandra på snap och allt kändes så bra igen, problemet i hela den här grejen är att jag är så rädd och blyg att nåt ska gå fel så jag vågade inte skriva nåt till han, och nu är vi här idag i slutet av November 2024 och ja älskar han forfarande och jag vet inte vad jag ska göra, han tog bort mig på snap idag igen och allt känns så värdelöst nu. Och jag fattar ju att snart börjar det vara dags att släppa honom för jag har ju ingen chans i världen på att få tillbaka han, mej problemet är nu att jag vill inte ens släppa han, men javet att ja borde göra det, ja tänker på han konstant och han är i mitt minne helatiden. mina kompisar säger det är bäst att jag glömmer honom men jag vet inte vad jag ska göra, har ni några tips eller vad tycker ni att jag ska göra i den här situationen. det är det att jag är typ tvungen att släppa honom och gå vidare men jag vill inte göra det och jag är så osäker vad jag ska göra så Snälla hjälp mig eller ge me några tips. Tjejen
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
03.12.2024
Hej!
Jag förstår verkligen hur tungt det här måste kännas för dig. Det är inte alltid så lätt att släppa taget om en människa bara för att relationen inte blev till något seriöst. Man kan inte alltid påverka sina känslor utan ibland måste man bara acceptera att dom finns där. Men jag kan lova att du inte kommer känna så här i all evighet.
Jag är väldigt stolt över hur du hanterat den här situationen. Du har varit modig och tagit kontakt, du har vågat tala med honom ansikte mot ansikte, du har tagit flera chanser och gett det ditt allt. Mer än så kan du inte göra och jag hoppas att du kan stanna upp och ge dig själv en ordentlig klapp på axeln för hur du har kämpat. Du förtjänar en person som kämpar minst lika mycket för dig!
Jag tror precis som dina vänner att du inte ska jaga efter den här killen mera. Du har gjort ditt, om han ändrar sig och vill fortsätta utforska er relation så är det upp till honom att bevisa för dig att han förtjänar en till chans. Du skriver ”han är en så fin kille hur kan jag ha mistat honom”, du är också en fin tjej och det är han som mist dig! På det sättet du skriver känner jag av att du sätter den här killen över dig själv. Som att du vore mindre värd på något vis. Så är INTE fallet. I en hälsosam relation är båda jämlika och båda bör jobba ungefär lika hårt för att få relationen att fungera. Om den ena parten inte gör det så är det extremt svårt att skapa ett lyckligt och hälsosamt förhållande eller en bra framtid tillsammans.
Du måste själv avgöra hur du vill hantera den här situationen, ibland är den bästa lösningen att undvika all kontakt och blocka någon men det behöver inte vara det rätta vägen för alla. Men det skulle kanske vara en idé att dra ner på kontakten sakta men säkert. Om jag förstår rätt har ni i nuläget inte kontakt mera. Mitt tips är att du håller huvudet kallt, tänker på hur värdefull du är och vad du förtjänar och inte tar första steget en gång till. Om ni är rätt för varandra så är det upp till honom att ta nästa steg och upp till dig att avgöra ifall han är värd en till chans. Men hittills har han varit ganska tydlig med vad han vill och vad han inte vill.
Jag tror att det bästa du kan göra i nuläget är att ge dig själv den kärleken som du förtjänar. Var där för dig själv, stå upp för dig själv, behandla dig själv som ditt livs kärlek, våga skratta åt dig själv, se dig själv i spegeln och säg till dig själv att du är vacker och värdefull, att du duger precis som du är! Ge dig själv belöningar, beröm och uppmuntran. Jobba på att stärka dig själv, din egen självkänsla och ditt eget självförtroende. Pröva på någon ny hobby och fokusera på sånt som ger dig glädje och energi. Omge dig med människor som du älskar och som får dig att må bra.
När du flyttar fokus från andra människor till dig själv så har dom mindre makt att påverka hur du mår. Du förtjänar att bli bra behandlad av människorna i ditt liv och speciellt av en partner. Men kom ihåg att din främsta kärlek och partner bör vara du själv. Det är dig själv du kommer leva med resten av ditt liv så det är minst lika viktigt att jobba på och kämpa för den relationen. Den du har till dig själv. Det kan vara bra att fundera efter hur du ser på dig själv och vad du tänker om dig själv. Tala till dig själv så som du skulle önska att en partner talade till dig, ge dig själv de komplimangerna som du skulle vilja ha av en partner. Du är ditt livs kärlek. Behandla dig själv så också!
Att komma över en människa tar tid, men om du samtidigt tränar på att älska dig själv, stärka dig själv och bygga upp dig själv så kommer det med tiden att gå lättare. Kom ihåg att du förtjänar en partner som är tydlig med vad han vill, en partner som får dig att känna dig trygg och bekväm, en partner som du vet att finns där för dig i vått och torrt och som du kan tala helt öppet och ärligt med, som du kan lita på till 100%, en som accepterar och älskar dig för den du är, en partner som lyssnar, som får dig att må bra, som vill ditt bästa, som respekterar dina gränser och gör sitt bästa för att inte mista DIG! Du förtjänar inte mindre än så och en sådan person är värd att vänta på.
Jag förstår att det här kanske inte var det svaret du ville ha men jag tror att det kan vara det svaret du behöver just nu. Om du har fler frågor eller funderingar så finns vi på Decibel alltid här för dig.
Jag hejar på dig!
Kram <3
Rosanna