Kärleksproblem
28.10.2021
Hej, ja e en tjej på 15 år som är ihop med en kille som är två år äldre. Han är inte den snyggaste killen ja träffat men endå söt i mina ögon. Vi har varit tillsammans i 6 månader och han prioriterar mig nästan alldrig utan väljer alltid sina vänner före. Före ja hade den här killen så hade ja super starka känslor för en lång snygg kille på min klass men han visade inget intresse i mig på det sättet även om vi var väldigt goda vänner. Men nu är det såhär att jag känner mig som att jag lite är ihop med min nuvarande pojkvän för att han blir så ledsen om ja lämnar honom. Och den killen som ja hade starka känslor för förut har börjat prata mera med mig och visar sig vara en riktig gentleman, det känns nästan som om jag är kär i två personer samtidigt. Och ja vet absolut inte vad ja ska göra :( Lover72727

Ungdomsinformatör Kix svarar
01.11.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Jag kan förstå om det tar mycket av din energi just nu att uppleva alla dessa känslor samtidigt och fundera kring dem. Det är inte alls omöjligt att vara kär i två personer samtidigt, det är faktiskt nåt som många upplever i något skede av sitt liv (men som man sällan pratar så öppet om så därför känns det kanske ovanligare än vad det är). Känslor är känslor och de kommer och går, men det som betyder nåt är vad man väljer att göra utgående från vad man känner. Du behöver alltså fundera över vilka val du kan göra utgående från situationen, och vad som känns bäst att göra.
Försök att först tänka på situationen bara utgående från vad du själv VILL, inte vad andra kommer tänka om dina val. Det här är ett val du behöver göra utgående från vad du själv vill i första hand och inte fundera så mycket på om exempelvis din nuvarande pojkvän kommer bli ledsen eller inte. OM du känner att du vill göra slut men ändå är tillsammans med honom så är det inte rätt gjort mot honom heller – då är det moraliskt bättre att du säger som det är och han får bli ledsen, komma över det, och gå vidare.
Tänk på det så här; om du var i ett förhållande där den andra egentligen inte riktigt var så kär i dej längre, skulle du då vilja att de låtsades vara det och fortsatte förhållandet med dej, eller skulle du vilja att de var ärliga? Antagligen skulle du vilja att de var ärliga.
Du behöver inte besluta dig för något nu omedelbart – men var ärlig mot dig själv i vad du vill! Och ifall du bestämmer dig för att du ändå vill fortsätta vara tillsammans med din pojkvän så tycker jag att du ska prata med honom om att du just nu känner dig lite bortprioriterad. Det kan vara därför också som dina känslor har svalnat mot din pojkvän, för att du inte känner att du får ut lika mycket som du sätter in i relationen. Akta dig också så att du inte börjar inleda en till relation vid sidan om den du redan har, bakom ryggen. Då är det bättre att se till avsluta den första relationen i tid, ifall det ändå ser ut att gå mot det hållet att du får starkare känslor för killen i din klass.
Oavsett hur du väljer, så kommer det nog ordna sig med tiden <3 Lycka till!
Kram, Kix
(observera att du också fått en fin kommentar på din fråga om du skrollar ner lite)