Kärleksproblem
08.10.2024
Jag är kär i en pojke som är född 2009, själv är jag född 2011, han går ju snart ut högstadiet och jag vet inte vad jag ska göra det känns liksom som att jag inte kommer bli kär i någon annan och jag vågar inte ta första steget, det känns som att han tycker om mig men jag är inte säker. Hur ska jag göra så att vi börjar skicka, snälla hjälp! Kraaamm
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
15.10.2024
Hej!
Tack för din fråga. Det är inte alltid så lätt att veta hur man ska göra för att få kontakt med en person man gillar. Speciellt om man inte är helt säker på vad personen själv känner.
Jag förstår att det känns nervöst, det är helt naturligt. Men med stor sannolikhet är den här killen minst lika nervös som du. När det kommer till känslor och att ta första steget behöver nog alla människor samla lite extra mod, ta sig själv i kragen och göra sånt som kanske känns nervöst. Annars stampar man bara på stället och kommer ingenvart.
Du kan börja med att skicka ett dm (personligt meddelande) på t.ex. instagram. Eftersom ni har gemensamma "bekanta" är det något du kanske kan använda dig lite av för att starta upp konversationen genom att t.ex. säga något skämtsamt eller berätta om något du brukar uppleva med era gemensamma bekanta. Kanske han har samma erfarenheter som du. Det är kanske något ni kan prata och skämta om tillsammans.
Försök att hitta saker som ni har gemensamt. T.ex. fritidsintressen, musiksmak, filmsmak osv. Då är det lättare för er att prata om dessa saker och kanske dela tips med varandra. Ställ frågor så att du lär dig mer om honom, vad han gillar, vad han inte gillar, vad som pågår i hans liv och vad han känner. Kom ihåg att också berätta om dig själv. Vartefter ni lär känna varandra bättre kommer också konversationerna att flyta på lite smidigare. Det kanske är lite stelt i början, det är helt naturligt! Låt inte det skrämma dig, kom ihåg att ni bara är i början av processen att lära känna varandra. När det känns lämpligt kan du fråga honom vilken social media han brukar använda mest. Om han svarar t.ex. snapchat så kan du föreslå att ni flyttar konversationen dit istället.
Du behöver inte ta någon stress. Du har all tid i världen på dig att sakta men säkert bygga upp kontakten med den här killen. Om ni går i samma skola kan du även försöka närma dig honom där. Du kan t.ex. försöka le mot honom när ni går förbi varandra i korridoren. Kanske du efter ett tag också kan börja hälsa på honom.
Jag förstår att det känns nervöst men det är bättre att ta en chans än att inte göra något alls och sedan ångra sig. Om du ger det här ett försök kan du i alla fall vara stolt över dig själv för att du var modig och vågade, oavsett hur det går. I bästa fall kan du och den här killen bygga upp en fin relation tillsammans. Om det inte går som önskat har du ändå tagit ett stort steg och utmanat dig själv.
Kram och lycka till! <3
Rosanna