Killen jag aldrig kommer över...
21.12.2013
Hej igen! Jag har frågat här förut om hur jag ska kunna gå vidare efter att min pojkvän var med min kompis. Det har ju gått nästan 2-3 månader sedan det hände. Jag har försökt att gå vidare, men jag kan inte sluta tänka på honom på det där sättet och jag tror kanske att han känner likadant. Vi pratar och skrattar med varandra på rasterna och det känns lite som om vi skulle börja om precis som vi gjorde före vi blev tillsammans... Jag har inte pratat med honom om hur jag känner och jag vet inte om jag borde göra det heller? Om vi skulle bli ihop igen så vet jag inte om jag skulle kunna lita på honom. Jag har funderat på om han verkligen är en sådan jag vill ha osv. men jag vill ju nog ha en pojkvän som jag kan lita på och som verkligen bryr sig om mig. Jag vet bara inte hur jag skall gå till väga för att sluta drömma romantiska drömmar om honom och sluta föreställa och minnas hur det kändes att vara i hans famn och kyssas och vara avundsjuk direkt han skrattar och har roligt med en annan tjej... Jag vill/kan ju inte bara glömma honom helt, för han umgås med samma kamrater som jag men jag är bara rädd för att han kommer att ignorera mig helt och att vi inte kommer kunna prata alls... Olycklig tjej

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.12.2013
Hej, olyckliga tjej. Det är jätte svårt att ge ett bra råd till dig vad du ska göra. Du har antagligen testat det vi gav som förslag sist. Kanske har du också läst allt vi skrivit om hur man går vidare när det blivit slut, om inte läs mer HÄR och HÄR
Det tar tid att komma över någon, det gör det, tyvärr. Men det måste få ta sin tid, man kan inte stressa fram sånt. Man ska inte heller kasta sig i någon annans armar bara för att komma över den förre, det blir aldrig lyckat. Nu vet jag ju inte om han har gett dig såna vibbar att du riktigt på riktigt kan tänka att han vill att ni ska försöka igen. Det kan ju hända att han bara vill vara vän med dig. Han tycker att du är en trevlig tjej som han känner att han kan ha kul tillsammans med. Kärlek handlar ju också mycket om att man ska kunna ha kul tillsammans. När kärleken tar slut vill man kanske ändå försöka hålla kvar den roliga härliga kompisen som man också fick i samband med kärleken. Det är mycket vanligt att den som gått vidare tycker att "vi kan ju iaf vara kompisar", han tycker att ni borde kunna skratta och prata fast ni inte är ett par längre. Men jag vet också av egen erfarenhet att den som blivit lämnad inte har lika lätt att tänka att man nog ska kunna vara vänner, det blir så lätt hänt att de gamla känslorna rusar iväg och så börjar man tolka in en massa tecken från den andre att han kanske nog ändå vill något mera, han kanske nog ändå gillar mig mera än som vän....
Jätte jobbigt för båda parter :(
Dessutom brukar det kunna vara svårt att faktiskt kunna släppa ett stort svek från den andra (typ att han varit med din kompis), det är svårt att faktiskt kunna lita på en sån igen. Klart att det går, och klart att det finns massor med förhållanden som överlevt liknande. Folk som kunnat gå vidare och klarat av att lämna allt jobbigt bakom sig. Men det är nog upp till var och en att själv känna efter om man tror att man kan göra det. Och om man gör det så är det strängt förbjudet att dra upp det gamla sveket ifall man blir stridandes eller kommer ihop sig om något, vilket ju förr eller senare kommer helt naturligt i alla förhållanden. Det hör till att man inte ska tycka likadant om allt ;) Men om man har förlåtit den andra för en grej så är det borta och glömt, man får inte dra upp sånt sen efter en tid igen och börja gnälla. Har man förlåtit så har man!
För att nu återgå till vad du ska göra. Jag kan ju inte säga att nu ska du göra si eller så, tyvärr ;) Men mitt råd är nog ändå att du inte berättar om dina funderingar till den här killen. Låt det bero, se lite vart det börjar luta. Låt honom ta kontakt och säga att ni ska försöka på nytt. Det var ju iaf han som for med din kompis. Om du börjar prata om att du skulle vilja försöka på nytt med honom, ger det inga bra signaler. Det låter som att du är desperat och är villig att ta honom tillbaka och att du struntar i att han gjort dig illa och att du skulle tolerera det igen. Du blir en dörrmatta. Sorry nu att jag skriver så här direkt, men jag gör det för att jag är rädd om dig och vill ditt bästa <3 Jag vill inte att du ska behöva gråta och vara ledsen över honom igen efter en liten tid. Om det ska finnas en chans för ert förhållande ska initiativet komma från honom och han ska kämpa och anstränga sig för att vinna din tillit igen. Du ska inte bara bjuda den till honom på ett fat!
Ingen vet vad som händer i framtiden, kan hända att det är meningen att det ska bli ni, vem vet :) Men låt ingen trampa på dig eller ta din kärlek för given. du är värd att älskas av en kille som inte sårar dig eller är otrogen titt som tätt.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna