Komma över ex:et
24.12.2015
Hej! Min kille gjorde slut med mig för kanske 2/3 månader sen.Hela världen rasade. Trodde allt var så perfekt å att de hade ändå tagit sin tid innan vi blev tillsammans så trodde verkligen det var ngt att satsa på. Och så släpper han bomben å säger att han inte har känslor mera och inte haft på väldigt länge. Och bara hållt på med mig å trott han kunnat få tillbaka känslorna. Men så enkelt är det ju inte. Och jag har försökt glömma,och raderat honom ur mobilen m.m vi går även i samma klass. Och det suger ju oxå. Och även ibland kan jag lägga märke till att han kan sitta och titta på mig. Förstår inte alls. Men som sagt. Hur ska jag komma över honom? Såfort jag har tid att tänka dras tankarna till honom och saker vi upplevt. Så försöker att tänka så lite som möjlit. Men t.ex innan jag ska sova. Det blir som ett helvete. Får inte ut honom ur denna jvla skalle. Hur kommer man lättast över sitt ex? -

Ungdomsinformatören Jenny svarar
29.12.2015
Hej vännen,
Inte kul att du mår dåligt...det är inte lätt när man blir dumpad av någon som man är riktigt kär i...man blir ju ledsen och det känns svårt. Det finns ändå olika sätt att komma över honom -fast du inte tror på det stenhårt just nu, så märker du med tiden att det går och troligen också att det är bättre så. Det är viktigt att du pratar om dina känslor med någon vän, som du kan lita på nu för att inte behöva vara ensam.  Det kan vara en kompis, syskon eller föräldrar. Någon som är bra på att lyssna och som kan peppa dig.
Det är också bra att man har sig själv sysselsatt  -att man koncentrerar sig på något annat då när det känns svårt. Motionering är en bra grej -far till gymet eller jogga ute, det vädrar tankarna och då man har anstängt sig lite så kommer också sömnen bättre på kvällarna. Sätt dina resurser i dig själv, tänk på dina goda sidor och på hur du kan utveckla dem. Läs en bra bok om ämnet, så din hjärna får annat att tänka på. Bli motiverad av något och gör upp en ny målsättning -om du alltid har viljat börja dansa eller lära dig spela piano, gör det nu.
Du kan inte ändra den här situationen, din ex och hans tankar, men du kan bli starkare av den genom att utveckla dig själv. Glöm ändå inte att prata om dina känslor som sagt för det är bra att hantera saken nu, så dåliga känslor inte blir kvar och dyker upp senare i livet. Ha en vän i närheten som du kan luta dig mot, en som kan lyssna så du får gråta och prata då du känner för det. Minns också att du är värdefull och att det här betyder kanske bara att något bättre väntar på dej -någon som behandlar dig som en prinsessa!
En styrkekram av ungdomsinformatören Jenny