kommer det här funka?
20.09.2014
för fyra månader sen tog det slut med min kille. o trots att jag visste att jag älskade honom o han älskade mig så fakeade jag att jag inte gillade honom mera. efter en månad hade jag onenightstand med en kille (fast jag inte ville, men gjorde det till sist mot min vilja) och jag mådde så illa efteråt så att jag ringde o berättade åt mitt ex och mår dåligt ännu 2 månader efteråt. det var så fel gjort av mig. och nu är jag tillsammans med mitt "ex" och han mår också dåligt över de jag gjort o jag med. han säger att han aldrig kommer förlåta mig men att han kan leva med det bara vi är tillsammans. tror ni att det här förhållandet kommer funka? jag var ju trots allt inte otrogen men ändå känns det för jävligt. önskar de sku va ogjort. för han jag är tillsammans med vill jag vara med resten av livet, men jag har förstört allt känns det som. tjejjen

Specialungdomsinformatören Susanna svarar
29.09.2014
Hej Tjejjen!
Ibland gör vi fel! Det är en del av att vara människa och vi gör alla fel någon gång. Det liksom hör till livet, att göra fel. Och det finns ju för det mesta en orsak till att det blir fel. Men visst kan det kännas jobbigt när vi konstaterar hur fel det blev, speciellt om vi sårar en människa som är viktig för oss. Det kanske väcker skuldkänslor och rädslor och vem vet vad. Det kan vara jättejobbigt att hantera och ibland kan vi fastna i att gå igenom felet vi gjorde, om och om igen. Men det leder ingen vart och är inte till nytta för någon!
För att kunna handskas med livet behöver vi lära oss att de misstag eller fel vi gör är en del av verkligheten. Om vi aldrig gör några misstag så kommer vi heller inte att utvecklas och växa. Så vad vi behöver är för det första att märka när vi gör fel, sedan kunna försöka och vilja ställa till rätta det som blivit fel (så gott vi kan) och sedan släppa det, acceptera, förlåta (oss själva framför allt) och gå vidare.
Att du inte kan förlåta dig själv och att han inte heller kan förlåta dig låter som att ni fastnat i en ond cirkel. Det som har hänt kan inte göras ogjort så vad kan ni göra för att komma vidare? Kanske fundera på orsakerna till att det blev som det blev. Vad fanns det för känslor och tankar där och då? Vilka var omständigheterna? Hur såg er relation ut just då? Var ärliga mot varandra och tänk på att en relation som håller i längden innehåller väldigt mycket ärlighet och massor av acceptans. Acceptans av att vi gör misstag - även i våra relationer - och att vi kan förlåta varandra och fortsätta vidare, om båda har den viljan. En sund och hållbar relation mellan två människor innehåller dessutom massor av respekt. Respekt för att vi gör så gott vi kan, och att det blir fel ibland. Respekt för att vi ser att den andra vill ställa till rätta. Respekt är däremot INTE att om och om igen påminna den andra om dennas fel och brister, om vad som gått fel. Det brukar vi klara utmärkt alldeles själva. Och vi är mer värda än så! Vi är värda en relation där vi kan vara den vi är, där vi kan våga göra fel ibland och ändå bli accepterade för just den vi är:)
Ta hand om dig!
H.Susanna