Ledsen
30.05.2024
Hej, jag och en kille slutade precis hänga. Jag önskar egentligen att vi aldrig hade träffats. Vi var på g och han sa att hans kärlek för mig växte helatiden. Det slutar alltid lika för mig med killar. Jag är själv osäker men jag jobbar på det och jag har kommit ganska långt ändå, jag är ganska glad för det eftersom jag inte har det lätt i livet och kämpar med psykisk ohälsa.
Nu till informationen. Jag förlorade oskulden till den här killen, ja, fast vi bara var på g. Jag var nyfiken på hur det kändes och jag kunde inte hålla mig när jag hade chansen. Det kändes verkligen som att vi skulle bli ihop. Men så blev det tydligen inte. Vi hade bra kommunikation och pratade om hur vi kände och tänkte. Men han har tydligen gömt något för mig fast han säger att han vill vara med mig. Jag frågar honom en morgon "är du kär i mig?" och han blir osäker på vad han ska svara och sedan sätter sig upp och börjar prata om att han inte kommer ha tid för mig i sommar pga hans hobby och att han måste hitta sig själv. Han vill gå tillbaks till kompisar och säger att han ska se hur han känner till hösten. Han säger också att han inte vill att jag ska gå hem sårad men att han ville säga allt det här innan han börjar tycka om mig mer. Vi snapar inte mer och han tar bort mig på snap efter ca 1 vecka. Vad tänker han? Varför tog han bort mig? Nu i efterhand har jag försökt ta hand om mig själv och orkar inte tänka på honom en det är fortfarande extremt jobbigt och jag påminns om honom helatiden. Jag vet inte om jag ska vänta på honom till hösten eller inte för det känns som att han inte vill se mig mer efter att han tog bort mig på snap. Jag får ångest när jag ser platser där vi har varit eller tänker på honom. Han är också första killen som har tagit hand om mig och som jag har fått visa min äkta kärlek till. :(
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
31.05.2024
Hej!
Tack för att du skrev till oss. Ursäkta att du fått vänta så länge på svar.
Det är jättebra att du jobbar på din osäkerhet och fortsätter kämpa trots att du lever med psykisk ohälsa. Jag förstår hur tungt och utmattande det måste vara men jag är jättestolt över dig att du orkar kämpa vidare!
Det var ju verkligen synd att den här relationen som började så bra fick ett så dåligt slut. Det känns säkert extra tungt när det hände så plötsligt, det gick liksom från 100-0 väldigt snabbt och utan förvarning. Jag kan tänka mig att du känner dig både ledsen, besviken och förvirrad i nuläget.
Du behöver inte känna att det var fel av er att ha sex även om ni bara var på g. Om båda är sugna på att ha sex och ger varandra samtycke så är det bara att köra på. Om det kändes bra då i stunden är det inte något jag tycker att du ska fundera på desto mer i efterhand även om förhållandet i slutändan inte levde upp till dina förväntningar.
Jag kan tyvärr inte veta vad den här killen tänker men en orsak till hans beteende kunde vara att han blev väldigt kär, väldigt snabbt och att han lovade dig lite mer än vad han sist och slutligen kunde ge. Det behöver inte betyda att han avsiktligt dolt något för dig eller försökt utnyttja dig. Det kan helt enkelt hända att hans känslor sprang iväg med honom i stunden men att han senare insåg att han inte är redo eller mogen för något seriöst. Det kan vara lite svårt att förstå sig på sina känslor ibland. Speciellt när man är ung och inte har så mycket erfarenhet. Ibland kan man förväxla attraktion med kärlek. Men det är fullt möjligt att vara väldigt attraherad av en person trots att man inte passar ihop romantiskt. Det kan också hända att tanken på en seriös relation kan vara ganska skrämmande.
Sedan kan det ju också tyvärr hända att den här killen endast var ute efter ett fysiskt förhållande och valde att gå den romantiska vägen för att få det han ville. Jag hoppas verkligen att så inte är fallet eftersom det är en otroligt ful sak att göra. Det är okej att inte vilja ha något mer än sex men då måste man vara ärlig om saken och inte leka med någon annans känslor. Tyvärr är det här sånt som kan hända ibland.
Jag tror att det i nuläget inte löns att fundera så mycket på varför den här killen gjorde som han gjorde och vad han egentligen känner. Det viktiga är hur du mår och hur du kan hitta ett sätt att hantera det här och gå vidare. Jag tror inte att den här killen är värd att vänta på. En person som så snabbt kan ändra sig helt och hållet är inte en pålitlig partner. Du förtjänar heller inte att sitta och vänta på en person som inte har tid för dig och inte alls vill prioritera dig. Du är värd SÅ mycket mer än det! Det faktum att han tog bort dig från snap säger dig allt vad du behöver veta om honom som person. Han drar sig snabbt ur situationer han inte längre vill vara i och han vill inte ta konsekvenserna av sina handlingar. Det här är minst sagt väldigt röda flaggor.
Jag förstår absolut att det är svårt att komma över en person som behandlat än bättre än man någonsin blivit behandlad. En person som fått en att känna mer än någon annan tidigare gjort. Det är helt klart att den här killen har flera gröna flaggor också. Din beskrivning av hur han var mot dig medan ni var tillsammans lät ju väldigt hälsosam och lovande. Vi har alla både bra och goda egenskaper. Men det sättet han behandlade dig när han inte längre ville ha en relation var bara otroligt omoget, fegt och hänsynslöst. Du förtjänar bättre!
Orsakerna han gav till varför han inte länge vill fortsätta relationen lät inte som något annat än dåliga ursäkter. Om man verkligen gillar och bryr sig om en person så kommer man att visa det och prioritera förhållandet högt.
Det bästa du kan göra i nuläget är att inte vänta på en person som inte har tid för dig utan istället satsa på dig själv och ditt eget mående. Försök att fokusera på sånt som känns värdefullt och får dig att må bra. Omge dig med personer som du trivs med och lägg tid på dig själv och din egen utveckling. Det finns ingen snabbt trick för att komma över en person men om man fyller sina dagar med meningsfulla sysselsättningar och jobbar på sin egen utveckling är man redan på god väg.
Kom ihåg vad du är värd och sitt inte och vänta på att någon kille ska inse hur fantastisk du är. Om det inte var tydligt för honom från början så är han inte din person och han är inte värd din tid. Jag vet att det är svårt att komma över en person och att det finns många saker och ställen som påminner om honom. Men jag lovar att det inte kommer att vara för evigt och vart efter tiden går kommer du att tänka på honom mindre och mindre och en vacker dag kommer tanken på honom inte framkalla några känslor alls inom dig. Jag kan också lova att du kommer växa från den här upplevelsen och bli starkare.
Om han på hösten börjar närma sig dig igen kan du bara säga att du blev så inspirerad av honom, att du också ville hitta dig själv och att du nu förstår att du förtjänar bättre. För det gör du!
Kram <3
Rosanna