Liten Tjej?
16.08.2022
Snälla hjälp mi !!!!
Jag ä en flicka som ä 14 år fylle 15 i December, nu denna sommarn har de ju blitt en hel del m pojkar å sånt. jag har myst å hånlat å hatt mej jättemyck m söta pojkar jag mött. å nu är jag typ beroende av kel å sånt så jag är rädd för skolan å alla söta pojkar där. alltså att ja ska få dålit rykte å sånt, men jag ä så kelsjuk å blir kär ena dan å vill slippa dom dan efter, å alla killar tror att jag typ är deras fru fast jag bar vill krams å ta lit på varann sötis

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.08.2022
Hej,
Du befinner dig i en ålder då alla hormoner som finns i omlopp gör att tankar på sex kan vara nästan ständigt närvarande. Det är ganska vanligt i din ålder att man förälskar sig lätt och nästan lika lätt kommer över det - vilket också är orsaken till att de förhållanden man har som tonåring inte brukar vara så länge. (Vilket ju inte betyder att de inte skulle vara betydelsefulla.)
Det du borde tänka på, även om det handlar om kyssar och hångel, är som i alla situationer då det gäller sex mellan två personer - att det är viktigt att båda vet om vad som gäller för att undvika att någon blir sårad. Sen är det ju tyvärr bara att konstatera att tjejer generellt löper större risk att få dåligt rykte än vad killar gör. Det betyder inte att det borde vara så, utan bara att människors okunskap gör att tjejers/kvinnors sexuella behov inte anses lika viktiga eller accepterade.
Då det kommer till områden som sex och romantiska känslor är de flesta väldigt sårbara. Så om man själv vet att man t.ex. inte har så stort romantiskt intresse för personen utan mest vill ha den fysiska biten så är det bra om man kan uttrycka det så att det inte uppstår missförstånd. Ofta kan elaka rykten uppstå som en följd av att någon upplever att de blivit sårade eller kränkta. Var också noggrann med att formulera dina egna gränser så att inte eventuella partners tror att de kan göra "vad som helst" med dig. Om du bara vill hångla så är det där du har rätt att dra din gräns - och ingen har rätt att tvinga dig att gå längre än så.
Ta hand om dig!
Kram
Tessi