Livstankar
29.11.2021
Hej! Jag å min kille var ilag i 5 månader å sen så gjo han slut mitt i allt å ingen förstår varför å nu tänker jag oftast på kvällarna på allt hu bra de va tidigare å känner att jag int vill ha nån annan eller någon ny Tjejen

Ungdomsinformatör Kix svarar
03.12.2021
Hejsan!
Ledsen att höra att förhållandet tog slut, sånt är aldrig roligt att gå genom, oavsett vilken ålder man är i.  Speciellt svårt är det ifall man inte känner att man fått en bra förklaring till varför det blev som det blev, så man förstår inte den andras perspektiv. Då lämnas man till att gå runt och undra och spekulera och man får som inte riktigt ett tydligt slut att bearbeta. Jag förstod av det du skrev i hemliga rutan att han nog gav en orsak, men att den kanske kändes lite oklar ändå. Jag hoppas att han i alla fall talade med dig om det här ansikte mot ansikte, och inte gjorde det via text, för det tycker jag är lite oshysst (men ibland gör folk slut genom text för att de är konflikträdda).
Det enda som egentligen läker hjärtesorg är tid, vilket knappast hjälper dig just nu att jag säger, men försök att ta dag för dag nu till att börja med. Och låt dig själv ha alla känslor som du känner. Låt dig vara arg och låt dig vara ledsen. Det är genom att få ut våra känslor som vi kan läka och saker bli bättre.
Något som har hjälpt många är att göra något kreativt av känslorna, för att få ut dem ur huvudet och ner i fysiskt format. Exempelvis att skriva dagbok, eller att måla. Eller om du gillar smink, så kan du kanske använda det som ett kreativt utlopp?
Sen är det också viktigt att du håller kvar din kärlek för dig själv. Det är inte ditt ”fel” att det tagit slut. Kanske var han bara inte mogen för den typen av relation ännu? Ta hand om dig själv nu och se till att exempelvis försöka sova ordentligt, men också röra på kroppen exempelvis genom promenader. Ät bra mat. När psyket läker kan också kroppen behöva lite extra omsorg, för de sitter ihop de två. Det är också bra att prata med vänner om det man känner.
Det att du har kapacitet att känna så här stor kärlek är en vacker sak som är värd att ta vara på, även om det gör ont just nu. Det kommer komma en dag igen när någon tar vara på all den kärlek som du kan ge, och reflekterar den tillbaka till dej. Men låt det ta tid nu, du behöver alls inte börja söka någon ny utan det är nåt som händer när det händer.
HÄR har vi på Decibel också en lista på saker man kan göra för att komma över någon. Några av grejerna har jag kanske nämnt redan, men den är ändå värd att kolla genom :)
Lycka till, jag hoppas det börjar kännas bättre snart <3
Kram, Kix