Mår så dåligt
29.09.2024
Hej. Jag är en 18 årig tjej, jag är i ett förhållande med en kille som nu varat i 3 år, har hart det så bra tillsammans, varit jättekär och älskar honom. Vi har haft det så fint och vi bor tillsammans och har gjort det i 2 år nu, allt var bra förutom sexlivet som alltid varit lite svalare, speciellt från min sida.. har alltid varit rädd för att det ska göra ont då han är inne i mig, har alltid känt mig jätte pressad av att kunna prestera bra och vara duktig och att jag skulle måsta ha sex varje dag, som alla sa i realityserier. Jag gillar att göra vissa saker, som men händerna, blir våt och kommer varje gång. Men varje gång det kommer till att jag ska suga av honom så känns det inte som att jag vill det, och sen speciellt om han ska in i mig, får jag en sån press.. så det gör extremt ont, fastän jag vart våt så direkt han ska in i mig försvinner det våta och jag spänner mig och är livrädd att det ska göra ont, så det har blivit till att vi knappt gör något sexuellt tillsammans mer, ( vi kysser varan, håller hand, kramas och sånt men inte sex och annat sex ibland men inte ofta alls.. men då vi väl gör något som inte är att han är inne i mig så känns det skönt och känner mig upphetsad. Men vet inte, känner ingen lust till att göra nått sånt längre då det tar så ont och känns så obekvämt, och har pratat med honom om det, och han är verkligen världens finaste, han stöttar mig och respekterar mig och sätter ingen press på mig, det är nog bara jag själv och samhället som sätter press på mig.. men önskar jag skulle kunna ha bra sex och njuta av det ordentligt, vill verkligen det.
Men nu senaste månaderna har jag tvivlat så otroligt mycket på mig själv, och vårt förhållande.. i slutet av denna sommaren så mitt i allt en dag efter min kille frågade när jag ville göra något sexuellt så väcktes något inom mig som jag aldrig känt förr (har antagligen tryckt undan det och nu exploderade det) jag började påriktit övertänka ALLT och tvivla på ALLT, tvivlade på om jag ens var heterosexuell, om jag ens tände på killar då jag inte hade nån lust att sexas, och tvivlade på om jag hade tappat känslor för honom, tvivlade på vem jag var och vad jag ens vill eller gillar, började verkligen tvivla på allt, mådde extremt dåligt i några månaders tid, grät varje dag och vaknade upp med en ångest och oro känsla i kroppen som gjorde så jag mådde illa, kallsvettades och fick panik. Alla möjliga tankar väcktes inom mig, och kände mig så extremt förvirrad, som om jag verkligen tappat bort mig själv i vårt förhållande.. är ju väldigt beroende av honom annars också, vilket jag hatar. Vill kunna va ifrån honom utan att må skit, vill kunna njuta av mitt egna sällskap, och kunna släppa alla tankar och oron. Mår så dåligt utan honom så det har blivit till att jag är med honom varje dag hela tiden, eftersom vi bor med varan, men vi umgås alltid. Och jag älskar ju verkligen att umgås med honom men vet ju att vi också behöver egentid men det är så extremt jobbigt och svårt för är så van med att alltid vara med honom.. och därför jag tappat bort mig själv i vårt förhållande, och inte vet vem jag är eller vad jag ens vill eller vad jag gillar.
Hur som helst så sökte jag hjälp för det här, gick till en psykolog och pratade om det med mamma och andra nära och kära som stöttade mig, jag berättade också för min kille och han stöttade mig till 100%. Jag började lära känna mig själv och reda ut vad jag vill och gillar, började läsa böcker och skriva dagbok. Började även gå upp tidigare på morgonen för att få lite ensamtid före skolan medans min kille fortfarande sov. Så det blev med tiden bättre, började må bättre igen, ångesten och tvivlen försvann, tror också det hjälpte eftersom vi kom tillbaks i rutiner då skolan började och vi bodde tillsammans i en lägenhet, (under sommaren bodde vi hemma hos våra föräldrar) så det blev faktiskt bra igen och kände mig jättekär igen och vi hade det fantastiskt igen.
Men nu någon månad senare så åkte min kille på resa med sin familj, han åkte någon dag sedan och är borta i 10 dagar, så då blev jag väldigt väldigt ledsen och fick ångest och kände mig jätte ensam och saknade honom sjukt mycket, grät hela kvällen då han åkte, kunde inte sova, mådde skit dagen efter och nu de här dagarna har jag även mått så extremt dåligt, och dagen efter han åkte så började alla tvivel igen, allt som hade försvunnit kom tillbaka, exakt likadana känslor och tvivel, EXAKT samma. Som om de bara haft en paus och kom tillbaka för att fortsätta, tvivlar nu igen på vårt förhållande, mina känslor för honom, min sexuella läggning, vad jag vill, vem jag är, hur jag vill leva mitt liv.. jag känner mig så extremt osäker i allt, och jag mår verkligen så dåligt av dethär och behöver verkligen hjälp. Dethär är så jobbigt och blev så glad då det försvann efter sommaren men nu kom det tillbaka och känner mig hopplös.. vet inte varför det är såhär och vad som orsakar det, och hur jag ska handskas med det.
Jag vill ju vara med honom, vi har pratat om vår framtid, våra framtida barn och vilken hund vi ska, redan hittat ett ställe vi vill bygga hus på, drömmer verkligen om vår framtid tillsammans och älskar verkligen honom så mycket, blir så glad av honom, han är den finaste jag vet, och han gör mig så trygg och får mig att känna mig säker. Men min ångest och oro förstör verkligen för oss nu, känner hur jag självsaboterar. Och det är så jobbigt..
tycker det är så jobbigt då jag tvivlar på allt, och på min sexuella läggning, har aldrig nånsin tvivlat eller tänkt på det förut, aldrig varit kär i en tjej eller ens tittat på tjejer på det sättet, förrän nu, nu kan jag lägga märke till tjejer och bli attraherad eller tycka de är snygga, men tror inte jag skulle kunna se mig med en tjej på långsikt. Men det gör mig så extremt förvirrad nu eftersom jag tvivlar på allt, och hatar att tvivla på min kille för han är verkligen den finaste nånsin, och har aldrig gjort det förut heller, inte såhär extremt. Snälla hjälp mig.
Har även läst lite på nätet om Relations OCD, och gjorde ett online test och hade nästan alla symtom för det, kände verkligen igen mig med det, tror du det skulle kunna vara det jag lider av som spökar med mig och mitt förhållande? Eller vad tror du det är som orsakar detta? Tror du jag är lesbisk? Men jag vill ju va med honom, åhh snälla hjälp mig jag är så nära att ge upp livet, orkar inte må såhär dåligt längre. Vill kunna må bra och vara glad och njuta av det livet har att erbjuda.
Snälla snälla snälla hjälp mig är desperat att slippa detta.
(Ursäkta för långt meddelande men vill verkligen skriva exakt allt så du förstår..) Förvirrad ledsen tjej.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.10.2024
Hej,
Jag hör att det är mycket tankar och känslor som upptar dina krafter just nu, men först och främst vill jag påminna dig om att andas. Även om det känns kaotiskt och impulsen givetvis är att så fort som möjligt finna en lösning på alla problem så måste du inte fatta alla stora beslut idag. Ge dig själv tid och våga känna efter vad du egentligen känner.
Då det kommer till ditt förhållande med din pojkvän så är det uppenbart att du tycker mycket om honom och ni verkar ha det bra tillsammans. Under de år ni har varit tillsammans har ni hunnit uppleva mycket tillsammans och komma varandra väldigt nära. Det finns inget "rätt" eller "fel" sätt att vara i ett förhållande utan alla människor är olika och alla förhållanden likaså. I vissa förhållanden gör man allting tillsammans och umgås mer eller mindre hela tiden, medan man i andra förhållanden tar mer tid för sig själva och gör saker på egen hand. Där handlar det mycket om hur man är som person och hur ens "sociala batteri" fungerar. Men precis som du skriver så kan man lätt "tappa bort" sig själv om man är i ett väldigt symbiotiskt förhållande och det kan vara svårt för en att se sig själv som en hel individ utan den andra. Det kan vara bra att diskutera den saken på ett allmänt plan med sin partner, d.v.s. hur man vill använda sin tid och vad man själv önskar använda tiden till. Ert förhållende blir inte sämre eller mindre "riktigt" även om ni gör saker på olika håll ibland - men det är inte heller ett självändamål att göra det om det känns som att ni båda helst av allt är tillsammans hela tiden.
Jag tycker att du skall fundera över vad du vill. Hur önskar du att ditt liv såg ut. Vilka vänskapsförhållanden önskar du att du hade bortsett från honom och i hur stor utsträckning vill du ha t.ex. hobbyer eller egna intressen. Det är ganska sällan man har exakt 100% samma intressen och önskemål som sin partner och det är helt okej - för ni är inte samma person även om ni är tillsammans. Ni utvecklas inte heller alltid i exakt samma takt, och det behöver inte innebära att det är en katastrof utan bara att vi växer som människor. Det är helt förståeligt att det känns som en kris nu då han plötsligt är bortrest eftersom han är en så stor del av din vardag och trygghet, men jag tror inte att det du känner är ett tecken på att du skulle vara lesbisk utan helt enkelt rädsla eftersom du inte just nu känner att du har kontroll. Det är förståeligt, och även om rädslan i sig är väldigt obehaglig så är den inte farlig.
Saknad är en normal känsla, och jag förstår verkligen att du är rädd för att trilla tillbaka i samma ångestfyllda tillvaro som under sommaren eftersom känslan av panik är samma. Men fokusera på de saker du KAN påverka. Bygg upp dina dagar runt dig själv och skapa den tillvaro som du vill leva i, precis som du gjorde i somras. Skriv dagbok och läs böcker. Skapa rutiner. Du finns fortfarande kvar och du har kontroll över de sakerna även om han för tillfället inte är hemma.
Vilken sexuell läggning du har kan jag förstås inte veta bara på basen av din fråga, men ingenstans i den kan jag läsa någonting som tyder på att du skulle vara lesbisk. Däremot kan jag läsa hur rädd du är för att dina känslor för honom skulle förändras - vilket också är helt normalt. Det ÄR skrämmande att utvecklas och att känslor utvecklas. Den första tiden av ett förhållande är man ofta så förälskad att man lever i illusionen att det är exakt så som förhållandet alltid kommer att kännas, och sedan då den första förälskelsen börjar lägga sig så är det ganska vanligt att man känner lite panik över att man "tappar känslor", men det betyder inte att förhållandet är mindre riktigt eller att förhållandet skulle vara sämre utan egentligen bara det att man vaknar upp ur förälskelsen. Det är inte farligt och det är totalt oundvikligt. Vem som helst kan ha ett bra förhållande så länge man är störtförälskad, det är snarare så att det är nu då du ser er med lite klarare blick som du kan avgöra om det är ett förhållande som du vill fortsätta vara i. Och det är ingenting du behöver fatta ett beslut om idag utan lita på att så länge ni har det bra tillsammans så är det rätt för er att vara tillsammans.
Då de gäller era problem med sex så önskar jag att du började med att besöka en gynekolog som kunde undersöka dig. Det är inte meningen att sex skall göra ont, och jag tror precis som du att det handlar mycket om att du spänner dig och att du under lång tid har ställt väldigt höga krav på dig själv om att "prestera". Jag tror inte att det är något medfött "fel" som orsakar smärtan utan antagligen beror det på att dina muskler är så spända i underlivet att det orsakar smärta vid penetration. Det går att jobba på, men det är viktigt att du blir undersökt av någon som förstår sig på det och som kan ge dig verktyg att fortsätta jobba med det. Ganska långt handlar det om att vänja underlivet vid beröring. Först och främst din egen. Att du systematiskt vänjer underlivet vid penetration så att din kropp lär sig att den inte behöver spänna sig utan att din egen beröring (och senare din partners) är trygg. Förhoppningsvis kommer gynekologen att förklara allt detta utförligt och få dig att känna hopp. Samtidigt som det kräver en viss målmedvetenhet och "jobb" att vänja kroppen vid det så hoppas jag att ni tillsammans (du och din partner) kan se sex som njutning utan att låsa er vid att sex måste se ut på ett visst sätt. Sex måste inte betyda penetration, och just nu, med tanke på hur onte du beskriver att det gör, så är det inte så ni skall ha sex. Tala om saken med honom och försök acceptera att det kommer att ta tid för din kropp att slappna av. Sex måste alltid ske med kroppens tillstånd - för annars är det inte sex utan någonting helt annat. Jag tror också att det är bra om du tillåter dig själv att fantisera om sex och känna lust, det spelar faktiskt inte någon roll vem du fantiserar om - om det är din pojkvän eller någon helt annan kille eller tjej. Att du fantiserar om att ha sex med en person av samma kön gör dig inte automatiskt lesbisk, utan betyder först och främst att du är mänsklig och kan känna upphetsning, och det är en bra sak. Jag tror att väldigt många människor har sexuella fantasier som de aldrig har något intresse av att göra i verkligheten utan de finns bara till för att skapa upphetsning - vilket är en bra sak och enorm kraftkälla.
Det finns så mycket jag skulle vilja säga till dig för att få din hjärna att varva ner. Det är svårt att få allting sagt i en text och därför hoppas jag verkligen att du skulle få den hjälp du behöver både då det gäller ditt psykiska och ditt sexuella välmående. Jag hoppas att du förstår vad jag menar i mitt långa svar, men mycket förenklat så är det jag försöker säga; andas, slappna av, det du känner är normalt och inte farligt och våga be om hjälp.
Många kramar
Tessi