Min flickväns ex och killar hon varit med
17.09.2024
Hej, min flickvän som jag nu har varit tillsammans med i 2 månader började berätta åt mig om vilka hon varit med förr och vad hon har varit med om och gjort och jag själv som inte gjort så mycket dåligt. Jag försöker förstå men efter allt hon sagt så mår jag så dåligt och jag kan som inte se på henne på samma sätt jag har ingen aning va jag ska göra jag mår bara så dåligt efter fått reda på allting för hon är inte riktigt den jag trodde hon var. vad ska jag göra? Gleri
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
18.09.2024
Hej!
Jag förstår att man kan känna sig förvirrad och besviken när man byggt upp en bild i sitt huvud av hurudan person man tror att ens partner är och det sedan visar sig att förväntningarna inte matchar verkligheten. Det kan vara en jobbig insikt att få. Oftast är människor nog bara sig själv och det är vi utomstående som projicerar våra förväntningar på dom och därför inte alltid inser vem personen verkligen är. Det är dock sällan deras fel utan det är vi själv som gjort en felbedömning.
Ni är fortfarande i ett väldigt tidigt skede av ert förhållande och det är omöjligt att lära känna något helt och hållet på så kort tid. I början av en relation vill man dessutom oftast visa sina allra bästa sidor och det tar ofta ett tag innan man känner sig tillräckligt trygg och bekväm med sin partner för att börja vara mer ärlig med vem man är och visa precis alla sina sidor (även dom mindre bra). Det att din flickvän nu börjat berätta mer om sig själv och sina erfarenheter är antagligen ett tecken på att hon börjar lita på dig mer och känner sig bekväm med att prata om sig själv och sina upplevelser. Det kan vara ett tecken på att hon vill ha en seriös relation som bygger på ärlighet och förtroende. Det betyder inte att precis allt hon berättar är sådant som du är bekväm med att höra men det faktum att hon vågar vara så ärlig med dig ser jag som ett gott tecken. Om du känner dig obekväm med att höra om vissa av hennes tidigare romantiska/intima/sexuella erfarenheter med andra killar så får du vara ärlig och berätta för henne att du helst inte vill höra om sådant såvida det inte är något som rör er relation.
Det kommer inte fram i din fråga vad exakt som får dig att må dåligt.
Ifall hon talar illa om personer hon varit med tidigare eller berättar personliga saker om dom kan jag förstå att det inte känns särskilt bra för dig. Eftersom det kan skapa mycket otrygghet och oro för att hon skulle tala likadant om dig. Det är inte okej att håna eller skvallra om personer man tidigare varit tillsammans eller intim med. Det här är något som jag absolut förstår att kan få dig att må dåligt och något du verkligen borde ta upp med henne och förklara att du inte tycker är okej.
Du skriver att du själv inte gjort så mycket "dåligt". Det kommer inte fram vad du anser att hon gjort som är dåligt. Har hon betett sig illa mot andra personer? Gjort något olagligt eller något som kan skapa problem för, eller skada någon annan människa eller henne själv? Jag förstår absolut att såna saker kan vara oroväckande och få en att tveka på ifall man verkligen passar ihop. Om det hon berättar om är saker hon tidigare gjort och varit med om så kan det vara viktigt för henne att få prata om det och på så sätt bearbeta det hon upplevt i sitt liv. Hon litar helt tydligt tillräckligt mycket på dig för att våga vara så ärlig. Kom ihåg att människor är mer än sin historia och vi förändras och utvecklas under hela vårt liv. Du skulle knappast vilja att någon skulle döma dig för något du gjort under en tung period i ditt liv. Speciellt om du själv valt att gå vidare och lära dig av dina erfarenheter. Om dessa "dåliga" saker är något hon fortfarande håller på med och inte verkar vilja förändra så förstår jag att det kan skapa oro för dig. Då finns det säkert skäl för er att diskutera saken.
Är det att få höra om hennes tidigare erfarenheter med andra som skapar jobbiga känslor för dig? Svartsjuka är en helt naturlig känsla och det är helt okej att känna den. Men man har aldrig rätt att kontrollera en annan människa på grund av sin egen svartsjuka. Om det inte känns bekvämt för dig att höra om hennes tidigare erfarenheter så är det upp till dig att kommunicera den saken och förklara att det skapar jobbiga känslor för dig och be henne att hålla tillbaka lite med ärligheten kring just det ämnet. Jag förstår absolut att man kanske inte vill höra om sådant av sin nya partner eftersom man vill att båda ska leva i nuet och fokusera på varandra istället för vad man gjort tidigare med andra människor. Men det här är saker som ni måste prata om tillsammans. Ni ser helt tydligt på saken på olika sätt och i den här frågan är det ingen som har rätt eller fel utan ni tänker bara olika och måste därför tillsammans komma överens om en lösning som båda är bekväma med.
Sist och slutligen så undrar jag ifall det är det faktum att hon har mer erfarenhet av intima relationer än dig som får dig att må dåligt? Vi kan inte kontrollera vad personerna som vi dejtar har för bakgrund, vi kan endast kontrollera hur vi väljer att hantera det. Att ha mycket sexuell erfarenhet är INTE en dålig sak. Det är heller inte en dålig sak att ha lite erfarenhet eller ingen erfarenhet alls. Inget är alltså bättre eller sämre än det andra. En person med mycket sexuella erfarenheter är inte en sämre partner eller mer benägen att vara otrogen eller ha dålig moral. Mängden människor man varit med säger inget om vem man är som person eller hur man är som partner. Vi är alla lika mycket värda oavsett!
Om det här är orsaken till att du mår dåligt vill jag att du i första hand tar och funderar på varför din flickväns erfarenheter påverkar ditt mående. Vad känner du när hon berättar om sina upplevelser? Våga blicka inåt och var riktigt ärlig med dig själv. Ofta kan det handla om att man själv känner osäkerhet och rädsla för att man inte är tillräcklig. En person som är självsäker och trygg i sig själv och sin relation känner sig inte hotad av en sin partners erfarenheter. Om det här skulle stämma in på dig så vill jag vara tydlig med att en annan människas erfarenheter inte kan påverka dig negativt. Det är dina tankar kring dig själv och den andra personen som skapar dåliga känslor. Du kan heller inte kontrollera eller påverka någon annan människa eller deras historia, du kan bara påverka dig själv, ditt tankesätt och din självkänsla. Kom ihåg att du är tillräcklig och du förtjänar att må bra i din relation. Kanske otrygghetskänslorna beror på att förhållandet fortfarande är så nytt att ni inte ännu hunnit bygga upp tillräckligt med förtroende för varandra för att känna er säkra på er plats i relationen och i den andras liv.
Jag förstår absolut att vissa saker vill man helt enkelt inte höra om i en kärleksrelation men jag vill utmana dig att istället för att döma din flickvän prata med henne om dessa saker och förklara varför du mår dåligt eller känner dig osäker. Utan att beskylla henne för ditt mående. Prata utgående för ditt eget perspektiv. Du kan t.ex. säga: "När du pratar om dina tidigare erfarenheter får jag jobbiga tankar och jag vill gärna att vi fokuserar på oss här och nu och inte sådant vi gjort med andra". Du kan också förklara att du förstår att hon vill vara öppen och ärlig och att det är fint att hon litar på dig så mycket, men att du inte mår så värst bra av att höra precis allt. Det är okej att inte vilja veta allt och din flickvän behöver också respektera att det finns vissa saker som du inte är bekväm med.
Det viktigaste i en relation är öppen och ärlig kommunikation. Det betyder ju inte att man måste delge alla sina tidigare erfarenheter men det betyder att man behöver vara ärlig med sina tankar och känslor. Man ska inte undvika att prata om jobbiga ämnen eller sådant som stör en bara för att man är rädd för en konflikt. Om man pratar om saker har man en chans att lösa problemen och stärka förhållandet. Det är viktigt att man lyssnar lika mycket som man pratar och att båda får sin åsikt hörd och sina känslor och gränser respekterade. Ibland är det ingen som har rätt eller fel utan ibland är man bara av olika åsikt. Då måste man helt enkelt försöka hitta en lösning som båda är bekväma med. Ni behöver säkert sitta ner och öppet och ärligt prata om era gränser och vad ni anser att är okej i ett förhållande och vad som inte är okej. Vad ni är bekväma med och vad ni har för förväntningar på förhållandet och på varandra.
Jag vill uppmuntra dig att i första hand prata med din flickvän innan du gör något annat. Förhållanden är inte en dans på rosor och man kommer lära sig nya saker om varandra under hela tiden man är tillsammans. Men om man tycker om varandra, litar på varandra, lyssnar till varandra och tillsammans jobbar för att båda ska må bra i förhållandet så har man chansen att skapa något tryggt, kärleksfullt, starkt och hållbart.
Om du trots allt känner att du inte kan komma över din flickväns förflutna och ni inte lyckas komma fram till en lösning på era olikheter så är det kanske skäl att börja fundera ifall den här relationen verkligen gynnar någon av er. Båda har ju rätt att vara sig själva och inte bli dömda för dom ni är eller dom ni varit.
Hoppas det här var till någon hjälp!
Kram och lycka till <3
Rosanna