Min kompis ex
02.10.2024
För kanske 2 månade sen såg jag och min kompis en snygg kille, jag sökte upp honom på min telefon och sedan satte hon till honom och då kände jag att jag kanske inte borde lägga till honom. Dom talade och träffades 1 gång på fritiden och hon sa det gick bra (dom skrev mycket och också med hjärtan och jag tror att hon började tycka om honom) . Jag träffade honom en gång då jag var med min kompis och vi var flera tillsammans och då talade jag och han mycket, jag märkte hur jag började gilla honom men sa såklart inget då han var på g med min kompis. För då typ 1 månad sen berättade hon att dom komm överäns att dom bara skulle vara kompisar (dom var aldrig tsm) och hon skickade jsut att hon snappade med en och att jag skulle ge advice. Kanske en vecka efter det satte han till mig och vi började skriva lite och nu har vi även talat på telefon kanske 3 gånger i nån timme. Känns så himla bra då jag pratar med honom men efteråt får jag skuldkänslor. Han bor i sverige och skall snart komma till finland och hälsa på sin släkting och frågade om vi skulle kunna ses. Jag har inte sagt åt min kompis någonting om detta och vet inte vad jag skall göra. Hon är en av mina aldra bästa och skulle aldrig vilja göra nåt som hon blir ledsen av men han är en sån person jag verkligen trivs att vara med. Vet heller inte vad jag skulle säga åt min kompis för jag vet inte om det ens skulle bli något emellan oss men känns som det kanske skulle bli värre om jag gör det och sedan får hon reda på det. Battlefield1
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
03.10.2024
Hej!
Tack för att du skriver till oss. Jag förstår att det här känns som ett jobbigt dilemma. Det är helt naturligt att du känner förvirring och oro över vad du ska göra i den här situationen.
Du behöver inte känna skuld över dina känslor, det är sådant som vi inte har någon kontroll över. Det är bra om du kan krama om dig själv och intala dig själv att det du känner är okej oavsett om du väljer att berätta om det för någon annan eller inte.
Det är ju jätteroligt att du hittat en person som du gillar och som du har lätt för att tala med. Det är ju synd att det råkar vara en person som din vän tidigare varit intresserad av. Det behöver inte i regel vara ett problem men det kan ibland vara väldigt känsligt och orsaka konflikter.
Jag tror att det bästa du kan göra i nuläget är att prata med din kompis och fråga vad hon har för känslor för den här svenska killen. Du kan fråga ifall hon helt har avslutat det kaplitet och hur det skulle kännas ifall hon fick reda på att han gillade någon annan. Du kan förklara att du tycker att ni klickade väldigt bra och att han är en person som du känner att du kan prata med. Berätta att du snäppat med honom ett tag och att du gärna skulle utforska er relation mer men att du vill tala med henne innan det går längre.
Du får gärna vara tydlig med hur viktig hon är för dig och att du inte vill gå bakom hennes rygg. Du kan även förklara att du haft svårt att veta hur du ska ta upp det med henne eftersom du varit orolig för hur hon skulle reagera. Eftersom hon är din bästa vän har du funderat länge och väl innan du sagt något eftersom det sista du vill är att såra henne. Om hon får se hur viktig hon är för dig och hur mycket du bryr dig om henne och prioriterar hennes välmående så har hon lättare att göra detsamma för dig.
Jag kan tyvärr inte veta exakt hur din kompis kommer reagera. Det kan hända att hon blir både ledsen och arg, men det kan även hända att hon är helt okej med att du och den här killen utforskar er relation. Oavsett vad som händer är det alltid bättre att vara ärlig. Om du och den här killen fortsätter snäppa och blir mer seriösa kommer hon antagligen att få reda på det förr eller senare. Då är det bättre att du varit ärlig i ett tidigt skede så att hon inte känner att du ljugit eller gått bakom hennes rygg. Det skulle antagligen göra mer ont då.
Även om hon till en början har en dålig reaktion när hon får höra om dig och den här killen behöver det inte betyda att er vänskap är förlorad eller att du inte kan fortsätta snäppa med killen. Ibland behöver människor få avreagera sig och få ut alla sina tankar och känslor innan dom kan acceptera läget. Precis som att du inte kan påverka dina känslor kan hon heller inte påverka sina. Men med tid och kommunikation kan ni säkert komma till en lösning som båda är bekväma med. Men det kan hända att hon behöver lite tid så försök ha tålamod och lita på att er vänskap är tillräckligt stark för att överleva den här situationen.
Kom ihåg att du inte har gjort något fel bara för att du börjat gilla en kille. Vänner som tycker om samma person är varken konstigt eller ovanligt. Men kom ihåg att din vän trots allt valde att avsluta kontakten med den här svenska killen, dom var alltså inte ämnade för varandra. Och tur var ju det, nu har hon ju hittat en person som intresserar henne mer. Faktum är också att dom aldrig var tillsammans, dom försökte utforska vart relationen kan leda precis som du gör just nu och dom kom fram till att dom bara ska vara vänner. Sånt händer hela tiden, människor och relationer kommer och går i våra liv och vi har aldrig rätt eller möjlighet att kontrollera vad som händer efter att vi lämnat en relation bakom oss.
Det är sist och slutligen upp till dig att avgöra vad du vill göra och hur du ska förhålla dig till den här situationen. Jag hoppas att du och din vän kan tala öppet och ärligt med varandra om era tankar och känslor eftersom det är ett jättebra sätt för er att stärka vänskapsrelationen. Kom ihåg att bråk och konflikter är vanliga i alla sorts relationer men om man kan utstå det, gå igenom det och utvecklas tillsammans kommer man komma ut på andra sidan med ett mycket starkare band som man vet att tål stormiga tider.
Kram och lycka till <3
Rosanna