Min pojkvän har haft sex innan mig men inte jag
26.11.2024
Hej! Jag är en 19 årig tjej som har mitt första förhållande med min pojkvän. Vi har snart varit tillsammans i 5 månader och tycker om varandra väldigt mycket. För några dagar sedan pratade vi lite om tidigare förhållanden. Jag visste att han hade haft flickvänner förut och hade typ antagit att han haft sex men inte frågat rakt ut. Nu vet jag att han haft sex med två personer innan mig. Och jag hade inte haft det med någon innan honom. Jag har ingen aning om vilka dessa tjejerna är och det bryr jag mig inte så mycket om. Jag är inte avundsjuk. Men det bekymrar mig ändå att jag var oskuld och inte han. Det för mig att känna mig mindre speciell för honom, även om dom inte borde ha någon betydelse nu, för han har valt att vara med mig. Men det känns som att vi har en sexuell obalans på grund av detta, då han har mer i bagaget än vad jag har. Jag har ju 0 liksom. Detta får mig att känna att han är mindre ”ren” än jag. Som att mina underkläder är helt nya och fräscha medan hans redan varit använda av 2 personer innan. Självklart skulle man ju helst vilja ha nya underkläder. Och egentligen borde jag förtjäna någon som är lika ”ren” som jag. Detta låter kanske religiöst, men jag tror inte på gud. Men jag har nog ganska hög standard. Hans senaste ligg var ett ons som han träffade på en fest, och det gör mig nästan äcklad att tänka på när min pojkvän har sex med någon annan. Eller jo, det gör det faktiskt. Förutom hans sexuella förflutna, så är han en jättebra kille. Bara dåligt att han bor 7 mil bort så vi bara kan ses på helgen, och han har ganska mycket för sig så ibland känner jag mig bortprioriterad. Men jag älskar honom och han älskar mig. Men de senaste dagarna har jag stört mig väldigt mycket på hans förflutna och det sårar mig. Jag har gråtit flera kvällar i rad och boxat mina nävar mot min kudde. Jag vet att jag inte kan gå bak i tiden men jag önskar att han också hade väntat på den rätta (mig) precis som jag väntade på honom. För hans tidigare förhållanden har ju uppenbarligen inte varit ”det rätta” eftersom de tog slut. Men vi har det rätta, förutom att det blev en lite krokig väg för honom. Det är oerhört frustrerande. Jag hade bara velat va tillsammans med en svan. Inte bokstavligen. Men svanar har bara en partner hela livet och stannar med den tills de dör. Så hade jag velat ha det, och det gör oerhört ont att det inte är så för mig. Jag vill ha min svankille. Vad ska jag göra för att hantera mina tankar? Jag älskar ju min pojkvän, men det hemsöker mig att han varit med andra innan mig. Det får liksom alla saker att kännas mindre heliga och speciella när han redan gjort det med andra. Det är jättejobbigt. Snälla svara

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.11.2024
Hej,
De känslor du beskriver är inte alls ovanliga eller konstiga på något sätt. Det är ganska naturligt att du önskar att er relation skylle ha samma "tyngd" och att de saker ni gör tillsammans skall kännas lika speciella för honom som de gör för dig. Det tror jag att alla förälskade personer känner. Det är inte heller någonting ovanligt med att du tycker att det skulle ha varit bättre om han hade väntat med sex tills han träffade dig så att ni hade fått dela er första upplevelse med varandra - men det du skall komma ihåg är att bara för att han har haft sex redan innan han träffade dig så behöver det inte göra dig mindre speciell för honom.
Du har givetvis rätt att ställa krav på vem du väljer som partner. Om det är viktigt för dig att din partner skall vara oskuld så har du rätt till den åsikten. Men då det kommer till frågor om sexualmoral eller vilken betydelse man tillskriver sex så kan det vara bra att minnas att alla har lite olika inställning till dessa saker. För vissa är sex någonting nästan heligt som de delar bara med "den rätta", medan andra ser det som någonting man kan göra med personer som känns rätt för tillfället utan att man behöver vara i en relation eller känna kärlek till varandra. Det betyder inte att vissa har rätt och andra har fel utan helt enkelt att vi människor är olika.
Du skriver att du inte är svartsjuk, men samtidigt skriver du att du äcklas av att tänka på att han har sex med någon annan och att hans förflutna sårar dig, detta är också en form av svartsjuka. Det att din kille har haft sex förr är ju ingenting han kan ändra på idag även om han skulle vilja göra det. Så det enda du egentligen kan göra nu är att fundera på hur stort detta problem är för dig?  Du kan inte kontrollera de upplevelser din pojkvän har haft innan han träffade dig och det kan ju inte han heller - det enda ni kan påverka är hur ni lever just nu. Är du villig att överge er relation för att din pojkvän inte är lika "ren" som du, eller kan du försöka komma över att han har haft ett liv och träffat människor och haft olika upplevelser redan innan ni träffades?
Det du har att välja mellan är alltså att antingen överge ert förhållande för att se dig om efter en kille som inte har något sexuellt förflutet för att du skall försöka försäkra dig om att upplevelsen är lika speciell för honom som för dig då ni har sex. Men då måste du förstås minnas att du inte längre är "ren", utan att det då är du som inte har "väntat på den rätta".
Eller att acceptera att ingen kan ändra på sådant som redan har inträffat och att det inte behöver definiera framtida upplevelser. Att ni älskar varandra och att det faktum att det är ni två tillsammans gör att era delade sexuella upplevelser är unika och helt speciella. Den betydelse som ert förhållande har för er två definieras av det ni gör tillsammans just nu - inte av sådant som har inträffat innan ni blev tillsammans.
(Och en liten parentes då det kommer till svanar. Mycket riktigt har svanar ett seglivat rykte om sig att leva i samma förhållande livet ut, men de är inte sexuellt monogama. Det innebär alltså att även om de lever tillsammans i ett och samma förhållande och deltar i att fostra ungarna så är det inte ovanligt att de har sexuella upplevelser med andra än sin egen partner. De är med andra ord socialt, men inte sexuellt monogama.)
Kram,
Tessi