Min pojkvän tar inte hand om sin hygien
06.09.2024
Hej, min pojkvän tar inte hand om sin hygien och jag vet inte hur jag ska säga det till honom. Han kan ofta lukta svett eller gå med kläder som luktar svett, han borstar tänderna kanske någongång i veckan men vet inte ens om han gör det varje vecka och han tvättar inte händerna efter att han har varit på toaletten. Enligt mig är det här självklara saker som man gör men verkar inte vara lika självklart för honom. De här sakerna har resulterat i att han ofta luktar väldigt illa och har en dålig andedräkt. Jag vet liksom inte hur jag ska säga det till honom på ett snällt sätt för förstår inte om han inte själv känner av att han luktar illa. Jag har i stort sett aldrig sagt något om hans andedräkt eller att han luktar svett ibland för vet inte hur jag ska lägga upp det för vill inte såra honom. Jag har ifrågasatt ibland varför han inte tvättar händerna efter att han varit på toaletten och han har sagt att han tycker det är onödigt. Det här är en sak jag inte vet hur jag ska hantera eftersom det är så självklart för mig att man tvättar händerna efter att man har varit på toaletten. Jag förstår liksom inte hur man kan vara vuxen och inte tvätta sina händer efter toaletten när det är det man lär barn. .

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.09.2024
Hej,
Jag förstår att du är i en svår sits och inte vill göra din pojkvän ledsen genom att påpeka att han borde tvätta sig, men att ha en uttalat dålig eller bristfällig personlig hygien är nog långt ifrån upphetsande.
Jag vet inte hur ert samliv ser ut i största allmänhet och om ni t.ex. bor ihop eller hemma hos era föräldrar, men jag tror att en lösning skulle kunna vara att uppmuntra honom till att sköta om sin hygien istället för att anklaga honom för att han inte sköter om den (även om det i detta fall skulle vara befogat.) Så om han t.ex. visar att han skulle vilja vara nära dig, kyssas eller ha sex så tycker jag att du kan konstatera att du gärna vill, men att du vill att han först duschar/borstar tänderna. Det är nog helt okej att säga till om du tycker att hand kläder luktar svett, för det kan ju vara en sån sak som man inte nödvändigtvis märker och eftersom du ändå är en av hans närmaste personer så är det också ett sätt att visa omtanke. Om ni bor ihop så kan du kanske föreslå att han skulle kasta kläderna i tvättkorgen eftersom de luktar svett och behöver tvättas.
Då det kommer till att tvätta händerna efter att man har varit på toaletten så känner jag precis som du, att det ju är någonting man lär sig att göra redan som liten, och speciellt i samband med covid-19 så blev det ju ännu mer tydligt att handhygienen är ett enkelt och avgörande sätt att motverka att smittor sprids. De flesta skulle t.ex. inte vilja äta på en restaurang där de visste att kocken inte tvättar sina händer i samband med talettbesök. Jag vet förstås inte vad din pojkvän jobbar med men precis som alla andra så rör han vid många olika föremål varje dag och riskerar på så sätt att ta med sig och föra vidare smittor om han inte tvättar sina händer. Så för er bådas skull så tycker jag absolut att du kan uppmana honom att göra det, för det är verkligen inte onödigt och jag tror inte att det skulle finnas en enda medicinsk forskning som skulle stöda hans åsikt i denna sak.
Eftersom han själv verkar ointresserad av hela diskussionen om personlig hygien så kan det ju hända att han inte skulle uppfatta det som sårande eller genant om du tog upp det? Men det du har att välja på är tre olika tillvägagångssätt. Antingen i princip att helt kallt ta upp det till diskussion ("vi borde tala om en sak som jag tycker att är ganska jobbig, men jag tycker att du borde tvätta dig oftare"..) Det andra alternativet är att du försöker föregå med gott exempel (typ "jag kommer gärna och myser på soffan men jag vill duscha och byta kläder först för jag känner mig svettig efter att ha varit igång hela dagen".) Risken finns förstås att han inte tar det som en uppmaning att göra samma sak utan bara fortsätter som tidigare. Det tredje alternativet är att försöka locka honom till att sköta sin hygien bättre genom att påminna honom om fördelarna med det, typ "åh, jag tycker om då du har tvättat håret och det doftar rent, då vill jag bara vara nära dig.", eller att du föreslår att ni duschar tillsammans.
Du känner ju din pojkvän bäst så du vet antaligen vilket sätt som skulle ha bäst effekt på honom. Även om jag i princip inte tycker att vi som människor har rätt att försöka ändra på någon annan så tycker jag i detta fall att det är befogat. Det finns t.ex. inga fördelar med att undvika att borsta tänderna, och att tvätta kroppen och ha kläder som inte luktar är nog också ganska grundläggande. Om du fortfarande är osäker på hur du skall göra så kan du föreställa dig att det var andra vägen, att han upplevde att du inte skötte detta på önskvärt sätt så hur skulle du vilja att han tog upp det?
Hoppas att ni hittar en lösning, det är dumt att en så liten sak blir en stor sak.
Kram,
Tessi