Mina kompisar gillar inte honom
30.08.2022
Hej! Jag har börjat prata med en kille och vi är typ på g. Min ena vän vet vem denna kille är och hon säger han e konstig. Jag tycker inte han är konstig, tvärtom är han den snällaste killen jag nånsin träffat. De tycker han e konstig eftersom han kan prata om lite udda saker ibland och är väldigt social. Han har själv sagt att han är som han är pga sin adhd, vilket han har. Jag ser inte hans adhd som ett problem, jag tycker han är perfekt som han är. Men vågar typ inte prata om honom med mina kompisar något mer. Jag vill ju var med honom men somsagt mina vänner vill jag ska va med någon de tycker om.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.08.2022
Hej,
Jag förstår problemet, och det finns kanske inget enkelt svar på det, men det finns några saker du kan tänka på.
Dels är det ofta en "red flag" om alla ens kompisar tycker rent illa om någon man träffar. Det är möjligt att de ser problem som man själv blundar lite för. Då man är förälskad ser man inte alltid riktigt klart, utan man ser kanske personen i lite mer positivt ljus än man "normalt" skulle göra. Det är nog bra om du åtminstone lyssnar på vad dina vänner har för synpunkter eller information om honom. Så kan du sedan avgöra om det är värt att tro på eller inte. Men jag tycker kanske att argumentet att han "är konstig" är lite för vagt. Att man är "konstig" innebär ju inte att det är något fel på personen, om han däremot skulle beskrivas som "elak" eller "våldsam" eller "opålitlig" skulle det vara en annan sak.
Så jo, det är bra om du kan diskutera det med dina vänner, MEN sen är det du själv som har rätt att bestämma vad du vill göra. Det är ju DU som är intresserad av honom, och det behöver du inte deras välsignelse till. Det kan också hända att det är du som har "rätt" då du ser helt andra saker i honom. Alla människor söker ju inte samma sak eller tilltalas av samma egenskaper, så då är det ju viktigare att du träffar någon som är intressant för just dig än en person som alla dina vänner tycker är härlig men du tycker är trist. Det kan ju också vara så enkelt att de känner lite avundsjuka över att du "vågar" intressera dig för någon som står utanför den vanliga kretsen, eller att det är en typ som du själv har skapat en relation till utan dem.
Precis som alla andra så har du rätt att fatta ditt eget beslut om vem du vill umgås med. Så länge han behandlar dig väl så finns det ingenting som säger att du inte skulle få följa dina egna känslor.
Lycka till!
Kram,
Tessi