Mitt förhållande
30.12.2022
Jag har en flickvän vi ha varit ihop i 5 månader och våran relation är bra men på den sista tiden ha den försämras på grund av bråk å att hon gillar en annan person lite men hon fast hon inte vill gilla honom och jag ha blivit dramatisk när de gäller det här ämnet jag gråter mycket för jag vill int förlora henne och vi älskar varandra väldigt mycke men jag vill få stop på mitt dramatiska beteende så ja vill få några tips eftersom jag int kommer på några själv hjälp mig

Ungdomsinformatör Kix svarar
30.12.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Jag kan förstå att situationen gör dig oroad, och att det väcker många känslor som kan vara svåra att handskas med.
Det är bra att du och din flickvän i grunden har en bra relation och älskar varandra, fastän det just nu är lite skakigt. Det gör att ni har bra förutsättningar för att kunna kommunicera er genom det här. Att kunna prata och lyssna på varandra är jätteviktigt för att kunna lösa såna här saker. Annars blir det så lätt att tankarna bara snurrar, och man kanske börjar tolka in saker i situationen som inte finns där. Så jag hoppas att ni berättar för varandra hur ni känner, och hur ni ser på situationen och hur den påverkar er.
Sen vill jag också passa på att säga att fastän det säkert känns skitjobbigt att din flickvän är lite intresserad av också en annan person, så är det bra att hon har kunnat säga det åt dig! Det tyder trots allt på att hon litar på dig med sådan information. För nog skulle det ju vara värre om hon inte berättade såna saker, eller hur? Man vill ju veta, fastän sanningar ibland gör ont. Och det att hon också blivit lite intresserad av en annan så betyder faktiskt inte att hon slutat tycka om dig (fast det förstås känns jobbigt). Ibland kan det bli så, trots att man är i en relation. Sina känslor kan man inte så mycket åt – MEN sina handlingar kan man styra. Så hon kan bestämma vad hon väljer att göra eller inte göra åt situationen.
Jag tycker inte det är speciellt dramatiskt av dig att ha känslor kring det här. Det låter i mina öron normalt att det påverkar dig. Det är bra att låta känslorna fara genom en när de kommer, och att gråta ifall du är ledsen. Att gråta är ett jättebra sätt att få ut och bort känslorna en stund, tårar kan göra att man känner sig renare. Känslor är som moln på himlen – de kommer och de far. Känslor i sig är inte farliga, fastän vissa känslor är jobbiga att ha.
Jag kan dock förstå att det blir jobbigt att ha såhär mycket känsloreaktioner just nu. Här kommer lite tips på saker man kan göra för att hantera sina känslor när det känns svårt
-          Skriv. Det är ett effektivt sätt att reda ut det som snurrar i hjärnan till något konkret.
-          Prata med någon om vad du känner, eller bara allmänt. Vi människor är flockdjur och när det är jobbigt så behöver vi varandra så vi inte isolerar oss. Ifall du inte är bekväm med att prata med någon människa alla gånger så kanske du har ett husdjur som du kunde pyssla om istället för att vara ensam?
-          Sysselsätt dig med något kreativt, oavsett om du är ”bra” på det eller inte.
-          Ta en dusch, kanske varvat med kallt vatten för att chocka kroppen lite och få en nystart.
-          Lyssna på musik som passar till sinnesstämningen.
-          Aktivera dig fysiskt – motionera på något vis, eller bara hoppa och skaka kroppen för att få ut energin i den.
-          Andas långsamt och fokusera på din andning, de gånger som de känns riktigt jobbigt.
Ifall du vill få mera råd angående det som du skrev i hemliga rutan, så skriv gärna in igen om det så kan jag prata mera om den delen! Jag ids inte ta upp det här nu eftersom det var hemligt, men jag skulle gärna prata mera om det också.
Jag hoppas din situation blir bättre snart! Ta vara på varandra, du och din flickvän, och kom ihåg att också ta hand om dig själv. Eftersom du skriver att relationen i huvudsak är bra och ni tycker om varandra men ni har bråkat lite på sistone – kanske ni skulle planera in någon rolig dejt där ni kan göra någon aktivitet som ni båda tycker om? Det låter som att lite kvalitetstid vore bra :)
Kram, Kix