Mixade signaler
22.11.2015
Jag gillar en kille. Vi har hånglat på flera fester. Men han vet att jag har gjort det med andra killar också under denna tiden. Han har sagt att han gillar mig när han var full.
Men en del av mig känner att han bara vill in i mina byxor. Jag är väldigt splittrad i frågan.
Men nu har jag börjat gilla honom. Jag tycker att jag har sänt ut ganska tydliga signaler på att jag gillar honom.
Men han sänder ut väldigt mixade signaler. I skolan så är han jättesnäll (om vi pratar, då det är lite spänt mellan oss). Men så svarar han inte så snapchat och sånt.
Så jag har ingen aning och känner mig jätteförvirrad. Kat

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.11.2015
Hej Kat!
Har det blivit klarare vad han menar och vill - ibland kan det ju klarna på bara några sekunder i och med att personen ifråga SÄGER (eller skriver) vad han vill och menar och känner ;). Men ifall läget ännu är detsamma, så kan jag försöka ge dig lite tips och råd på hur man kan komma lite närmare klarhet. Men minns att det bara är mina åsikter och erfarenheter och att eftersom det inte finns några magiska kristallkulor att skåda in i hans hjärta med, så är egentligen ändå det enda "säkra" sättet att fråga rakt ut!
Först det här med sociala medier. Det finns faktiskt de unga personer där ute som inte riktigt gillar dem, inte bryr sig speciellt mycket om dem och inte har lust att kommunicera genom dem. Alla "andas" inte genom dem och uttrycker allt de känner och säger löpande lätt genom text (alla kan inte vara som mig, lite fastväxt i mina telefoner och ipad ;) :D). Det finns de, ganska ofta just österbottniska killar, som inte vet vad de ska skriva. De är kanske inte vana att uttrycka sig i textform, kanske nervösa för att skriva fel (både stavfel som någon skrattar åt och töntigheter), kanske rädd att mottagaren ska visa åt andra så att andra får reda på, skrattar... Eller så kanske han, om det är fråga om tex snapchat, inte vet vad han ska fota tillbaka. Och karlar överlag i Österbotten (stereotyp såklart) brukar hellre hålla käft eller göra ingenting när de inte vet exakt hur de borde göra.
Personligen tycker jag nog att det kan vara betydligt ärligare hurudan man är irl. Kroppen ljuger sällan, vartåt man riktar blicken, hur ofta man ler när någon är i närheten. Man kanske anstränger sig till det yttersta för att folk runtikring och personen man gillar i synnerhet inte ska märka vad man känner innerst inne - men kroppen ljuger som sagt sällan. Och skulle han inte gilla dig det minsta, eller känna sig besvärad av ditt intresse, så tror jag nog att det är främst irl som han skulle visa det. Då skulle han undvika dig i korridorerna, hitta på svepskäl att slippa prata med dig osv. Är han snäll och gullig mot dig i skolan, så gissar jag nog att det är så han känner för dig. Se, folk är oftast betydligt mera ärliga och rakt på sak än man skulle tro.
Så varför inte prata mera med honom i verkliga livet - skippa sociala medier som kontaktsätt, de funkar ju tydligen inte på honom, så fortsätt inte envisas då. Har du annars kollat denna månads tema om Förälskelse? Där finns bland annat vår mest lästa sida ever: Hur vet man att någon är kär :) Och flirttips och tips på hurudan man kan vara för att uppmuntra någons romantiska intresse och mycket annat matnyttigt. Du hittar till månadens tema via blåa Snabblänkar här på Decibel :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott