Mycket ångest
14.08.2021
Hej!
För exakt 1 vecka sedan så hade jag och min kompis fixat en hemmafest hemma hos henne. Vi bjöd en massa människor det var super kul till en början. Jag blev jätte full och spydde flera gånger men allt slutade iaf med att jag träffade en kille på festen som jag klickade super bra med vi hade varandra på snap och snapade då o då. Det vi gjorde på festen var bara att mysa liksom o lärande känna varandra mer. Dagen efter så skrev vi och han diggar mig och jag hnm för han vill ses och jag med, men det är alltid jag som startar konversationer och när jag väl startar så skriver han ju tillbaka normalt o allt liksom han visar liksom precis samma som mig så det är liksom inga konstigheter där, men liksom är trött på att jag startar 3 gånger i rad nu och han aldrig det är liksom jobbigt. Får typ jätte mycket oro när han snapar lite sent när han är inne på snap
Alltså grejen är andra killar jag skrivit med har liksom kunnat sluta snapa lika ofta helt plötsligt när vi haft en grej så är typ lite traumatiserad. Jag börjar skolan på måndag och jag har inte fått min mens än den är 1 dag försenad så ångesten kan bero på det oxå, men liksom alltid mycket mycket ångest när jag skriver med en kille för det går skit hela tiden så jag ber varje gång hoppas det går bra denna gång liksom. Vet inte vad jag ska göra blir så trött får liksom jätte mycket ångest o börjar gråta speciellt om han inte snapar eller om vi inte skriver ngt på en hel dag och nu har det liksom gått 3 veckor o vi bara snapar för jag vill inte vara den som tar upp konversionerna hela tiden och kommer inte heller fråga hnm varför han inte skriver. Anonym

Ungdomsinformatör Kix svarar
20.08.2021
Hejsan!
Ursäkta att det tagit mig en stund att svara, vi har haft semestrar och sånt på Decibel.
Så fint att du hittade en kille som du klickade bra med, så festen slutade med bra feelis trots att du mådde illa där i ett skede.
Det där med vem som skriver först och inte kan nog kännas hemskt jobbigt, speciellt i början av en ”grej” när man inte är helt säkra ännu på var man har varandra. Alltså att man inte har hunnit få den där grundtryggheten ännu, och inte vet vad som kommer hända. Extra besvärligt kan det ju kännas om man som du beskriver har blivit besviken förut i liknande situationer. Men försök komma ihåg att varje ny situation är unik, den här killen är inte den samma som den/dem som gjort dig besviken innan, så försök våga ge honom en öppen chans! Man måste ibland våga vara lite modig och gå emot såna här jobbiga ”inre mönster” när det kommer till att ta en chans i kärlek. Jag brukar tänka att hellre att man tar en chans och försöker på nåt som kunde bli fint (men också tar den där risken att kunna bli sårad), än att ge upp på kärleken helt – för kärleken FINNS där ute och är värd att kämpa för.
Det som jag personligen tycker funkar bäst i såna här fall som ditt är att försöka komma ihåg att ta hand om sig själv så mycket som man kan, så att ens mående inte faller helt i händerna på någon annans svarande/skickande. För det blir lätt annars att man ”hakar upp sig” på att kolla när de är online etc, vilket bara får en att må sämre i längden och det blir en negativ spiral av det. Alltså försök att göra också annat som gör dig glad eller som får dig att känna dig fin, som ökar din självkänsla. Och vårda dina kompisrelationer, de kan också distrahera dig när det känns jobbigt ibland. Försök att andas och slappna av så gott det går helt enkelt :) För jag tycker nog ändå det låter som att han är intresserad av dig, eftersom ni snappar ganska mycket (det att han skickar mindre kan helt enkelt bero på att han är en sån personlighetstyp som inte ”behöver” lika mycket kommunikation under en dag), och är intresserad av att träffa dig igen. Jag skulle rekommendera att ni träffas så fort ni får tillfälle till det, nyktert den här gången helst, så att ni kan fortsätta att lära känna varandra och se hur det känns irl, det är ändå DET som räknas mest!
Jag önskar dig all lycka till!
Kram, Kix